A csúcstartó bukása

Eger, 2012. december 4. -- Igazi hosszútávfutók az Eger - Fehérgyarmat járat vonatai, a 216 kilométer egy mindenütt megálló személyvonattal országos csúcsnak számít. A hozzá tartozó 5 óra 13 perces menetidő szintén csúcs, a baj inkább az, hogy ezt nem mindig sikerül betartani. A négy megyében közel negyven megállót érintő, két fővonalat összekötő járat ötlete jó volt, megvalósítása kevésbé. A december 9-én életbe lépett új menetrendben a vonatok Egerig már nem mennek el, csak Füzesabony és Fehérgyarmat között ingáznak.

A két iskolaváros és megyeszékhely, Eger és Debrecen között december 9-től csak átszállással lehet utazni. Még azt a napi egy-két vonatpárt sem hagyták meg, ami évtizedek óta összekapcsolta a két várost. Egyetlen bűnük volt, hogy nem jártak ütemesen. Arra viszont tökéletesek voltak, hogy egy Egerben vagy Debrecenben tanuló főiskolás, vagy a Tiszához induló egri iskoláscsoport a nagy csomagokkal kényelmesen utazhasson. Sokan emlékeznek még a Debrecen - Szilvásvárad gyorsvonatra is, ahol egy elegáns MD-szerelvény vitte az utasokat. Az MD-k fénye az új évezredre megkopott, de a gyors irányváltás miatt továbbra is gyakori vendégek voltak a hevesi megyeszékhelyen.

© Barta Endre

Tiszához induló egri iskoláscsoport a nagy csomagokkal (archív, 2004. július 17.)

© Barta Endre

az MD-k fénye az új évezredre megkopott (archív, 2005. április 20.)

Az Eger és Fehérgyarmat közötti közvetlen járatok 2010 decemberében indultak. Korábban gyakran előfordult, hogy a debreceni állomásra Füzesabony és Mátészalka felől azonos időben, azonos kapacitású szerelvények érkeztek, majd fordultak vissza. A két irány között átszálló utas alig volt, de a szerelvények gyorsabban pörögnek, ha azok egyszerűen a másik vonalra mennek tovább. A füzesabonyi átszállás elmaradását, Eger és Debrecen javuló összeköttetését ezzel szemben már az utasok is észrevették. Tiszafüred felől minden nap 30-40 utas volt, akik immár átszállás nélkül utazhattak Egerbe, hétvégén vagy a nyári szünetben ennél jóval több. Eger és Debrecen között a vasút kényelmes és megbízható alternatíva lehetett volna.

Az ötlet tehát jó volt, de a megvalósítás a technológia zavarérzékenysége miatt megbukott. Túl hosszú volt az útvonal, szinte végig egyvágányú vonalon, a menetrendben alig volt tartalék, és a járművek sem feleltek meg az igényeknek. A füzesabonyi irányváltás és a zsúfolt egri állomás miatt motorvonatokat, vagy legalább vezérlőkocsis ingákat kellett volna járatni. Vittek is Debrecenbe két Desiro motorvonatot, amelyek beváltak volna, de helyi szerviz hiányában a rendszeres karbantartás Budapesten történt. Vittek a lajosmizsei vonalról Csörgőhöz való ingaszerelvényt is, 100-as vezérlőkocsival, de vagy a vezérlők romlottak el, vagy a Csörgők, vagy ha mindkettő jó lett volna, a közöttük lévő kapcsolat nem működött.

Rögtön az elején problémát okozott, hogy a mozdonyok egyik végponton sem tudtak tankolni. A kiszereléshez szükséges gázolajfeladó kutak Debrecenben, Mátészalkán és Füzesabonyban működnek, Egerben és Fehérgyarmaton nem. Állítólag előfordult olyan is, hogy utasokat szállító vonat mozdonya állt ki Debrecenben "szerelni", a menetrend szerint ötperces tartózkodás így "kissé" elhúzódott. Ezen később úgy segítettek, hogy hasonló esetekre egy már színültig tankolt mozdony állt készen Debrecenben, vagy a tankolás miatt extra gépmenetek indultak. A debreceni mozdonycsere természetesen további késéssel, az extra gépmenetek extra költséggel jártak.

© Balázs Zsolt

vagy a vezérlők romlottak el, vagy a Csörgők

Fehérgyarmat és Füzesabony között viszonylag jól elboldogultak ezek a vonatok. Előfordult persze, hogy a 100-as fővonal felújítása miatt késett a csatlakozás, de ez ott nem nagyon zavart senkit. Füzesabony és Eger között viszont már egészen más volt a helyzet. Az itt lévő egyvágányú pályán kétórás ütemben jártak a Budapest - Eger sebesvonatok, időnként előfordultak tehervonatok is, a személyvonatok pedig órás ütemben követték egymást. Ezt az órás ütemet a kétóránként közlekedő fehérgyarmati vonatok közé illesztett, szintén kétóránként járó Eger - Füzesabony villamos ingák adták ki. Mivel egy Füzesabony - Eger - Füzesabony forduló durván egy óra, a fehérgyarmati vonat egri érkezése után rögtön indult vissza a füzesabonyi. Fordítva ugyanez volt a helyzet. Ha az egyik késett, a másik is csak késve indulhatott. Ezen egy kicsit enyhített az, hogy az egri bejárat a Rendezőtől kezdve gyakorlatilag két vágányú, de ha valamelyik vonat a Rendező felé kerül, az kapásból négy perccel növeli a menetidőt.

Az egri állomást sem erre a sűrű forgalomra tervezték. Az állomáson csak az első három vágány van villamosítva. Magas peron is csak az I. és a II. vágány között van, a III. mellett csak egy keskeny és sínkorona szintű található. Az I. vágány a budapesti sebesvonatoké, a füzesabonyi és a fehérgyarmati vonatok a II. és a III. vágányon osztoznak. Gyakran előfordul, hogy az állomás mindhárom villamosított vágánya foglalt, ezért ha lehet, kerülik a körbejárást, a budapesti és a füzesabonyi vonatok is vezérlőkocsival közlekednek. Jó lett volna a fehérgyarmatira is valamilyen ingaszerelvény, de ez nem mindig jött össze. A Csörgők körbejárása a közúti forgalmat is jobban akadályozza, a Sas úti átjárót ugyanis mindvégig lezárva tartják.

A 2012-13-as menetrendben a csúcstartó viszonylatot Füzesabonyig vágják vissza. A MÁV-Start nem adja fel, ha lesznek hozzá megfelelő járművei, szeretnének rá visszatérni. Az órás ütem Eger és Füzesabony között megmarad, a kieső Csörgős vonatok helyett is a megszokott villamos inga jár. A budapesti sebesvonatok hibrid-IC-vé válnak, a szokásos csíkos ingába sorozott IC-kocsival. A vasutasok bíznak a késések megszűnésében, de a vonatba sorozott IC-kocsi még okozhat meglepetéseket. A sínek mellett lakó nagytályaiak viszont mindenképp jól járnak: a Csörgő minden hajnalban a legszebb álmukból riasztotta fel őket, a villamos vonatok mellett viszont nyugodtan alszanak tovább.

© Barta Endre

a III. mellett csak egy keskeny és sínkorona szintű peron

© Barta Endre

valamilyen ingaszerelvény, de ez nem mindig jött össze

© Barta Endre

a villamos vonatok mellett nyugodtan alszanak tovább