A kalauz visszatér

Kőszeg, 2011. május 19. -- "Valamennyi vonat "KN" jelzéssel közlekedik, az utazás előre megváltott menetjeggyel történik." Az idézett mondat a Szombathely - Kőszeg vasútvonal menetrendjének fejlécében szerepel, és elsőre nem is hallatszik túl izgalmasnak. Hát persze, menetjegyet utólag minek vegyen az ember? De ki az a KN?

Nyugat-Magyarországon sok porta előtt láthatunk egy kis asztalon őrizetlenül hagyott gyümölcsöket. Máshol még az asztalt is ellopnák, itt viszont aki a gyümölcsökből vesz, az árát egy becsületkasszába dobja. Talán az itteni emberek mentalitása is közrejátszott abban, hogy a magyar vasút első és egyetlen kalauz nélküli (KN) járatai a Szombathely - Kőszeg vasútvonalon közlekednek. Az ötlet egyszerű: ha nincs kalauz, akkor a bérét sem kell fizetni. A kalauz nélküli közlekedés hajnalán még szigorú előírásokat kellett betartani. A motorkocsi-vezetőnek minden megállóhelyet be kellett mondania, és a vezetőálláson folyamatosan figyelnie kellett egy lámpát, amely az ajtók záródását jelezte. Erre ma már alig ügyelnek, de sokkal nagyobb probléma a jegyárusítás megoldatlansága.

 © Barta Endre

aki a gyümölcsökből vesz, az árát egy becsületkasszába dobja

Régebben minden közbenső megállóhelyen, vagy annak közelében lehetett jegyet venni. A MÁV azonban ezeket a pénztárakat bezárta, a jegyeket árusító kocsmákkal és kisboltokkal a szerződést felmondta. A vonalra érvényes, buszjegyhez hasonló jegyeket ma már csak Szombathelyen és Kőszegen lehet megvásárolni. Aki nem tart magánál ezekből, és valamelyik közbülső megállóban száll fel, egy esetleges ellenőrzés során a jegye mellé 8000 forintos büntetést is kellett fizetnie. A rendszer azonban omladozik, ma már egyre több vonaton van itt is kalauz, és néhány napja a jegyeket már büntetés nélkül is kiadhatja. A becsületkassza sajnos a vasúton nem működik, az utasok többsége ma már csak akkor lyukaszt, ha meglátja a vonaton a kalauzt.

 © Barta Endre

a jegyeket ma már csak Szombathelyen és Kőszegen lehet megvásárolni

 © Barta Endre

a rendszer azonban omladozik

Nem a kalauz nélküli közlekedés az egyetlen érdekesség a kőszegi vonalon. Egyszerű véletlen, hogy a MÁV 18-as számú vasútvonala éppen 18 km hosszú, de ez nem volt mindig így. A Kőszeg - Szombathelyi HÉV-et 1883-ban, a Sopron - Kőszegi HÉV-et 1908-ban nyitották meg, és egészen 1951-ig teljes hosszában üzemelt. A vasfüggöny miatt először a vasúti határátkelő szűnt meg, majd a Kőszeg és Rőtfalva (Rattersdorf) közötti szakaszt felszedték. Később egy hegyomlás a Felsőlászló (Oberloisdorf) és Rőtfalva közötti pályát is használhatatlanná tette. A burgenlandi szakasz egy részén van rendszeres személyforgalom, egy másik szakaszát a hajtányosok és a Felsőlászlóig közlekedő tolatós tehervonatok felváltva használják.

A Szombathely - Kőszeg még mindig egyike hazánk legforgalmasabb mellékvonalainak, bár az utóbbi években az utasok száma nagyon lecsökkent. Néhány éve még két-három mellékkocsit is soroztak a két Bz-motor közé, ma már ezek magukban járnak. Az utasok nagy része autóbuszra szállt át, a két város között iskolai napokon negyven autóbuszjárat közlekedik. A vasút a járatsűrűséggel nem tud versenyezni, bár minden tőle telhetőt megtesz. A 18 kilométer hosszú pálya egyvágányú, a vonatok folyamatosan pörögnek, a vonal a teljesítőképességének határán működik. A pálya nagyon jó állapotú, egy rövid szakaszon hegesztett, nagy részén betonaljas, a vonatok sebessége 60 km/óra. A vonalon órás ütemes közlekedés van, ezt azonban csak úgy lehet betartani, hogy Szombathelyen a vonatok csatlakozásra nem várnak, Kőszegről öt perc alatt visszafordulnak, és bizony útközben a kisebb forgalmú megállókat néha-néha kihagyják.

 © Barta Endre

 a MÁV 18-as számú vasútvonala éppen 18 km hosszú, de ez nem volt mindig így

 © Barta Endre

néhány éve még két-három mellékkocsit is soroztak a két Bz-motor közé

A vonal érdekes színfoltja a MÁV első és egyetlen iker-bézéje, amely a szombathelyi járműjavítóban készült az egykori Bzmot 211 és egy mellékkocsi összeházasításával. A mellékvonalak megmentőjének szánták, klímával és komfortos belső térrel, a hagyományos Bz motor-mellék kombónál több ülőhellyel és a végállomási körbejárás megspórolásával. Sajnos azonban nem csak a mellékvonalakat zárták be, iker-Bz is csak ez az egy készült. Tekintettel szombathelyi származására, a környéken hagyták, a jelenlegi fordája szerint a reggeli hegyeshalmi fordulója után délben kétszer megjárja Kőszeget, majd újra Hegyeshalom felé indul.

Rendszeres teherforgalom a kőszegi vonalon nincs, idén mindössze három tehervonat közlekedett, természetesen éjszaka. Az egyik alkalommal a holokauszt-kocsit hozták fel, a másik két alkalommal gabonát szállítottak. Ennek ellenére a teherforgalom lehetőségei nem rosszak, hiszen éppen a kőszegi állomás mellett működik a Wienerberger téglagyár, amelynek még saját rakodóvágánya is lenne. A megváltást itt is a térségben terjeszkedő GySEV-től várják, talán nem is hiába. Szombathely-Rendező tolatómozdonyát egy Bobó személyében ma már a GySEV adja, és a GySEV-nek köszönhetően több iparvágányon is beindult a teherforgalom. A Szombathely - Kőszeg vonal jelene tehát kevésbé vidám, jövője azonban bíztató.

© Barta Endre

MÁV-STOP - a megváltást itt is a térségben terjeszkedő GySEV-től várják