A nevében új társaság

Pusztahollód (Partium), 2014. július 14. - Nagyváradtól délre járunk, a Fekete-Körös völgyében. Nyár van, lassan zajlik az élet, az árnyékben idős emberek üldögélnek, vakációzó gyerekek játszanak. Az egyik aprócska faluban éppen temetnek, a gyászolók a szomszédos falvakból gyalog vagy biciklin érkeznek. Sok helyre csak földút vezet, de a burkolt utak sem mindenhol garantálják a gyors haladást. A Nagyvárad és Vaskóh közötti főutat éppen felújítják, sok a hosszú félpályás lezárás, de munkagépeket alig látni. Gondolhatnánk, hogy ilyen körülmények között népszerű a vasút, de az is csak éppen hogy megél.

A túlélés érdekes példája az Interregional néven futó magán vasúttársaság. Több motorvonaton még a korábbi "Regional" felirat díszeleg, de a két cégnek "természetesen" semmi köze egymáshoz. A Regional SRL személyszállítási koncessziója tavaly decemberben járt le, a cég a veszteségei miatt csődbe ment. Az újabb, öt évre szóló koncessziót már az új, Interregional SRL nevű cég nyerte. De nem ez a mostani az első névváltozás, a francia exportból származó Caravelle motorkocsikra már harmadjára kerülnek új matricák, romániai pályafutásukat még a Via Terra Spedition logója alatt kezdték. Az anyacég ma már csak pályafenntartást végez, a személyszállítást az Interregional, a teherszállítást az engedély kiadásáig ideiglenesen újra a CFR Marfa. A román állam a személyszállítási koncessziót újonnan elnyerő cégeket csak két éven keresztül támogatja, így már érthető a gyakori "szolgáltatóváltás", amely tulajdonképpen alig több egy szimpla névcserénél.

© Barta Endre

nyár van, lassan zajlik az élet

© Barta Endre

romániai pályafutásukat még a Via Terra Spedition logója alatt kezdték

© Barta Endre

"szolgáltatóváltás", amely tulajdonképpen alig több egy szimpla névcserénél

Az Interregional motorvonatai Nagyvárad térségében három vonalon, Nagyvárad és Körösszeg (Cheresig), Vaskóh (Vascau) és Sarmaság (Sarmasag) között közlekednek. A hálózat központja és műszaki bázisa mégsem Nagyvárad, hanem Pusztahollód, ahonnan mindhárom mellékvonalat kiszolgálják. A kis Bihar megyei falu állomása régen is fontos volt, itt csatlakozott a nógrádi Kisterenyén induló, rekordhosszúságú Mátra-Körösvidéki Egyesült HÉV a Nagyvárad - Vaskoh HÉV-hez. Nagyvárad felé a legrövidebb, ám nehéz terepviszonyok között vezetett Félixfürdő - Pusztahollód szakasz ma már járhatatlan, a vasúti személy- és teherforgalom jókora kerülővel, Illye (Ciumeghiu) állomáson keresztül zajlik.

Pusztahollód, mint műszaki bázis infrastruktúrája meglehetősen egyszerű. A motorkocsik utasterét egyetlen néni takarítja, aki vonatmentes időben általában üldögél, vagy az állomáson sepreget. A tankolást egy ide telepített tartályból végzik, a hosszú üzemanyagtöltő csövet még egy hátsó vágányon álló motorkocsihoz is áthúzzák. A legérdekesebb a járművek javítása, amely egyébként jellemző a hontalan, költségeiket minimális szinten tartó magánvasutakra. A javítás a szabad ég alatt történik, a szerelők egy szervizkocsival érkeznek a helyszínre, amellyel a szerszámaikat és a kisebb alkatrészeket is szállítják.

© Barta Endre

mint műszaki bázis, infrastruktúrája meglehetősen egyszerű

© Barta Endre

jellemző a hontalan, költségeiket minimális szinten tartó magánvasutakra

A szép helyeken vezető vasútvonal mindenképp megér egy látogatást. Pusztahollód felől jövet, Solymos előtt a vasút a Fekete-Köröst egy hosszú acélhídon keresztezi. Ránézésre az 1960-as években épülhetett, mellette régi közúti híd áll. Méretei alapján nem kizárt, hogy egykor vasúti hídként szolgált, és elbontás helyett egyszerűen "arrébb" tették. Solymos egykori állomásán egy idős pár dacol az idővel. A még mindig daliás, öreg víztorony mellett hűséges párja, az idők során jócskán megterebélyesedett gesztenyefa áll.

A vasútvonal legszebb szakasza Solymos után következik, ahol a Fekete-Körös keskeny völgye fölé erdős hegyek magasodnak. Örvényes mellett kőbánya működik, a folyó túlpartjáról szállítószalag hozza a követ a törőgépekhez, ahonnan közúton szállítják tovább. A völgy oldalában emelkedő hegyoldalakat hosszú támfalak védik, a 2008-as árvizeket okozó esők idején omlottak le. közút és a vasút egymás mellett kanyarog, egymást többször keresztezik. A hangulatos sorompó-őrhelyek már üresen állnak, feladatukat automata sorompó vette át.

© Barta Endre

elbontás helyett egyszerűen "arrébb" tették

© Barta Endre

a még mindig daliás, öreg víztorony mellett hűséges párja

© Barta Endre

Örvényes mellett kőbánya működik

© Barta Endre

a hangulatos sorompó-őrhelyek már üresen állnak

Nagyváradra innen a nagy kerülő miatt senki nem utazik vasúton. Az emberek inkább helyben vonatoznak, dolgozni, vásárolni, orvoshoz vagy majd ősztől az iskolába. A főbb úticélok a tízezer lakosú Belényes (Beiuş) és a nyolcezres Vaskohsziklás (Ştei), az egykori uránbányászati központ, amely a Ceauşescu-ellenes forradalom óta nem csak a nehéziparát, hanem a doktori címét is elvesztette. A kommunista időkben ugyanis egészen idétlen módon Dr. Petru Grozának hívták. Igen, a várost!

A személyszállítás mellett a vasútvonalon rendszeres a teherforgalom. Más hasonló erdős, hegyes vidékekkel ellentétben itt nem követ vagy fát, hanem sört, vodkát és mindenféle üdítőitalt szállítanak. A teherkocsikat Kisszedres (Sudrigiu) állomáson rakják, ahol a svéd-román European Foods italgyárat működtet. A tehervonatokat egyelőre a magánvasút helyett a CFR Marfa továbbítja. A ma megrakott vonat holnap kora délután indul a pusztahollódi deltavágány és Illye érintésével Nagyváradra, ahol a teherkocsikat rendeltetési állomásuk szerint továbbító távolsági tehervonatokba sorozzák. Enni mindig kell, és amíg az italgyár a hosszabb távú szállításaihoz igénybe veszi a vasutat, addig a vasútvonal jövője is biztosnak látszik.

© Barta Endre

nem követ vagy fát, hanem sört, vodkát és mindenféle üdítőitalt szállítanak

© Barta Endre

A szép helyeken vezető vasútvonal mindenképp megér egy látogatást.