A szabadság vándorai

Barsvárad (Szlovákia), 2013. június 8. -- Errefelé ritkán látható szerelvény száguldott végig ma a Párkány - Léva vasútvonalon. A MÁV Nosztalgia Kft. Ezüst Szalamandra expresszvonata Budapestről Selmecbányára tartott. Az élményvonatokban "utazó" magyar cég nem először járt Közép-Szlovákiában, de általában a zólyomi gőzösversenyre mentek, Selmecbánya először szerepelt az úti célok között. A korábbi gyakorlattól eltérően a vonat a Hatvan - Fülek útvonal helyett Párkányon és Léván keresztül közlekedett. A változás nem meglepő: a magyar "fővonal" jó esetben is csak 80-as sebességre alkalmas, míg a ritka vonatforgalmú Párkány - Léva vonalon Párkány és Csata között végig 80, Csata és Léva között 90 km/óra a megengedett sebesség. Selmecbánya szépsége és a különvonat egyedisége megfelelő vonzerőnek bizonyult, a nagy érdeklődésnek köszönhetően a vonatot tíz kocsival indították. A vontatáshoz a MÁV Pályavasúttól a 17-es Nohabot kérték kölcsön, valószínűleg a magasabb, 120 km/órás végsebessége miatt, amit a fővonalon jól ki is lehetett használni.

A magyarok különvonatát Párkány és Léva között semmi sem tartotta fel, a vonalon a reggeli és a délutáni "csúcs" között egyáltalán nincs forgalom. A turistavonat húsz perces késéssel érkezett Párkányba, majd mozdonykörüljárás után folytatta az útját Léva felé. Az észak-déli irányú vonalon először Bény környékén fordul úgy a pálya, hogy a vonatot jó napállással fotózni lehessen. A magyarok lakta faluban a különvonat áthaladása előtt megszólalt a falurádió, az oszlopokra szerelt hangszórókból Démjén Rózsi örökzöld slágere szólt, a Szabadság vándorai. Nyilván csak véletlen volt.

© Barta Endre

A szabadság vándorai - turistavonat kanyarog a bényi ellenívben

© Barta Endre

Barsváradon is szabad az áthaladás, Léva és a fővonal következik

Témakör: