A vas megy, az utas nem

Mezőcsát, 2012. november 28. -- Közel egy hónap elteltével újra kerekek csattogtak a mezőcsáti vonalon. Hétfőn és kedden tíz-tíz üres teherkocsi érkezett Mezőcsátra, a FÉMKER East Kft. iparvágányára. A mozdony kedden a megrakott kocsikat kihúzta az állomásra, az üreseket pedig betolta a telephelyre, amely egyébként egyszerre tizenhat kocsi fogadására alkalmas. A mozdony kedden gépmenetben tért vissza Miskolcra, majd szerdán reggel ugyancsak gépmenetben érkezett, hogy a megrakott kocsikat visszavigye Nyékládházára.

A pályasebesség a 17 kilométer hosszú Hejőkeresztúr - Mezőcsát szakaszon mindössze 20 km/óra, és mivel a kocsikat két részletben vitték el, a program egy egész napot igényelt. Az egyik teherkocsival kisebb problémák adódtak, a vonat ezért délelőtt kilenc, délután pedig tizenegy kocsival indult Mezőcsátról. A húsz kocsi Nyékládházáról egyesítve indul tovább, úticéljuk Észak-Olaszország. Üres kocsik ezúttal nem érkeztek, így a következő szállításra valószínűleg újra sokáig kell várni.

© Balázs Zsolt

a kocsikat két részletben vitték el, a program egy egész napot igényelt

© Balázs Zsolt

úticéljuk Észak-Olaszország

A mezőcsáti vicinális az utóbbi években kétszer is újjászületett. Először 2001-ben zárták volna be, amikor az M30-as és M3-as autópályák építésekor két hatalmas felüljárót spóroltak volna a vasút átvágásával. Ez értelemszerűen a vasút végleges megszűnését jelentette volna. Az utasforgalmat a helybéliek kevésbé sajnálták, Miskolc felé már akkor is jóval népszerűbb volt az autóbusz. A vasútra inkább azért tartottak igényt, mert az autópálya megépítésétől a helyi ipar fellendítését várták. Végül győzött a vasút, és bár nem volt olcsó mulatság, megépültek felette az autópálya-felüljárók. Minderről azonban 2007-re teljesen megfeledkeztek, a vonalon megszüntették a személyforgalmat, és mivel a teherforgalom fellendülése is elmaradt, a 2001-es döntés meglehetősen ésszerűtlennek látszott. A pálya romlásnak indult, és az ilyenkor szokásos vörös tárcsákkal ténylegesen le is zárták.

A vonal második megmenekülése részben éppen az autópálya-építésnek köszönhető. Az M3-as autópálya továbbépítéséhez nagy mennyiségű homokos kavicsra volt szükség, amelyet Hejőbába-Hejőpapi megállóhely mellett, nyílt vonalon rakodtak. A vonalat 2009. november 19-én nyitották meg újra teherfuvarozásra. Az idényjellegű autópályás szállítás lecsengésével a vonalat ma a hulladékfeldolgozó ipar tartja életben. Mintha egy bánya lenne, egy modern kori bánya, amely a termelést nem a föld alatt, hanem a civilizáció romjain végzi. A leállított gépek, elbontott csarnokok acélhulladékát a kohók várják.

Az első vashulladékos vonat 2010. március 29-én indult Mezőcsátról. A győri központú FÉMKER Kft. elsősorban színesfém, ócskavas és más kohászati alapanyagok kereskedelmével, feldolgozásával és szállításával foglalkozik. A mezőcsáti telephelyet kedvező ára és jó közúti megközelíthetősége miatt választották. A hazai kohászat nehéz helyzete miatt a FÉMKER Kft. kizárólag külföldre, többek között Olaszországba és Szlovákiába szállít. A közúti szállítás bár rugalmasabb, ekkora távolságra a magas fuvarköltség miatt már nem kifizetődő. Kisebb mennyiségek mellett a vasút sem lenne az, de általában havonta összegyűlik annyi anyag, hogy újra élet költözzön a mezőcsáti vicinálisba.

© Balázs Zsolt

gépmenet halad át az egykori Hejőbába-Hejőpapi állomáson

© Balázs Zsolt

a termelést nem a föld alatt, hanem a civilizáció romjain végzik