A villamosítás vesztesei

Szombathely, 2011. május 19. -- A magyar vasút egyik legnagyobb roncstelepe jelenleg a szombathelyi fűtőháznál látható. A felső csarnok mögötti tárolóvágányokon négy hosszú sorban állnak az alkatrészre vagy már selejtezésre váró mozdonyok.

A környékbeli vasútvonalak villamosításának és a GySEV terjeszkedésének leginkább a Csörgők és Dácsiák estek áldozatául. A felsővezeték először 2000 végén, a Celldömölk - Szombathely szakasz villamosításával érte el Nyugat-Magyarország legfontosabb vasúti csomópontját. Röviddel ezután, 2002-ben következett a Sopron - Szombathely vasútvonal villamosítása, ahol az üzemet a Csörgőktől a GySEV Szilijei vették át. A GySEV tovább terjeszkedett és villamosított, a Szombathely - Szentgotthárd vasútvonal 2006-os átvétele után négy évig még bérelt a Trakciótól néhány Csörgőt, de 2010 végétől már itt sem volt rájuk szükség. De nem csak a GySEV, hanem a MÁV is korszerűsítette a vontatást, 2010. augusztusától a 101 km hosszú Boba - Hodoš vasútvonalon is a villamos mozdonyok vették át az munkát.

© Barta Endre

A "zajvédő fal" élén az ütközőjétől is megfosztott M41 2210, végén méltatlanul M62 301 - utolsó hasznos feladatuk (a fűtőház dolgozói szerint), hogy a környező lakók felé egy kicsit tompítsák a fűtőház zaját.

A Dácsiák feladatköre a GySEV terjeszkedésével tovább szűkült. A szentgotthárdi iparvágányokat már régóta a GySEV szolgálja ki, de ma már Szombathely-Rendezőt is átvették. A villamosítás másik vesztese a zalaegerszegi fűtőház, amelyet 2011. tavaszán bezártak, és a korábban itt álló roncsokat is elszállították. Szombathelyen tehát ha nem is kolbászból, de mozdonyból van a kerítés. A legnagyobb számban Csörgőket és Dácsiákat láthatunk, a teljesség igénye nélkül néhány pályaszám következik. Fogyatkozó alkatrészekkel, a sor végén áll M41 2208, 2125, 2183, 2114, 2210, 2132, a Dácsiák közül M43 1073, 1031, 1036, 1044, 1098. Rajtuk kívül más típusok is láthatók - Szombathely utolsó Púposa (M40 203), az első remot Szergej (M62 301), a néhai zalaegerszegi fűtőház Mazsolája (M28 1008), a felújított, majd nem sokkal utána rögtön lerobbant M47 2041, és egy kohószökevény BCmot.

A változás nem áll meg, a legújabb pletykák szerint a GySEV menetrendváltástól újabb három vasútvonalat vesz át. Valószínűleg köztük lesz a Hegyeshalom - Porpác vonal is, a szombathelyi Csörgők utolsó főbb bevetési területe. A vasútvonalak mellé kapott 70 milliárd forintból először várhatóan a villamos felsővezeték épülhet, így néhány év múlva a Csörgők teljesen eltűnnek Nyugat-Dunántúlról. 

© Barta Endre

Zalaegerszegi menekültek - és igazából a Bz sem volt csúcsformában...

© Barta Endre

Leesik időnként egy-egy alkatrész

© Barta Endre

Nyerő páros

Témakör: