Átépült az átjáró

Kispest, 2013. augusztus 11. -- A lajosmizsei sorompó - nevével ellentétben - Budapesten található. Híres, vagy inkább hírhedt hely, még egy villamosmegállót is elneveztek róla. Jelenleg ez Magyarország legforgalmasabb villamos-nagyvasúti "kereszteződése". Népszerűtlen hely, az átszelés vonattal csak 20 km/órával járható, lezárása esetén hosszú percekre megakasztja az Üllői út közúti és villamosforgalmát. Külön szintű kiváltását a főváros régóta tervezi, de többek között a sűrű beépítés miatt egyelőre nem mertek belefogni. Az átjárót a hétvégén átépítették.

© Barta Endre

a lajosmizsei sorompó - még egy villamosmegállót is elneveztek róla

Az átjáró teljes lezárásával járó átépítést a MÁV Zrt. eredetileg külső vállalkozóval végeztette volna, de a feladat végül a ferencvárosi és a soroksári Pályafenntartási Főnökségekre maradt. A beépítendő kettős átszelést előzőleg két részben szállították a kispesti állomásra. Itt a Hengerművel együtt a teherforgalom is megszűnt, így elég helyük volt az átszelés összeszerelésére és tárolására.

A régi szerkezet elbontását és az új bemelését a Swietelsky vasúti darujával végezték, a zúzottkő-ágyazatot két önürítős kocsiból terítették, a kocsikat egy ferencvárosi UDJ mozgatta. Az újonnan építendő, STRAIL-rendszerű útátjáró vasbeton megtámasztó gerendáit egy kétéltő kotróval emelték be, a vágányok szabályozása után kerülhetett sor a gumielemek elhelyezésére. A pályasebességet a munka végeztével nem emelhették fel, ez az átszelés műszaki állapotától függetlenül legfeljebb 20 km/óra. A munka eredménye egy korszerű átjáró, amely a közút, a vasút és a közúti vasút számára komfortosabb áthaladást biztosít.

© Barta Endre

a feladat végül a ferencvárosi és a soroksári pályafenntartókra maradt

© Barta Endre

a kocsikat egy ferencvárosi UDJ mozgatta

Az Üllői úti átjáró lezárását az egyik legkisebb forgalmú hétvégére időzítették, hiszen az nem csak a vasúti, hanem a városi közlekedésben is komoly fennakadást okozott. Az 50-es villamosok a Lajosmizsei sorompó nevű megállóhelyről fordultak vissza, onnan a Béke téri végállomásig pótlóbuszok jártak. A Havanna lakótelepet kiszolgáló, más napokon nagy forgalmú 136E jelzésű autóbuszok az állomás végpontjánál lévő Ady Endre úti átjárón keresztül közlekedtek. A lajosmizsei vonatokat a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest között lemondták, Kőbánya-Kispest és Pestszentimre között a BKV hagyományos Ikarus buszaival pótolták.

Hasonlóan más hétvégékhez, a lajosmizsei vonalon szóló Desiro motorkocsik jártak. A lezárt átjáró két napig elvágta őket az istvántelki karbantartó bázistól, a takarítást és a tankolást ezért Kecskeméten végezték. Lajosmizse és Kecskemét között a Dezsőkék éjszaka, gépmenetben közlekedtek. Éppen úgy, mint annak idején a Csörgők.

Tekintettel arra, hogy a menetrend szerinti vonatkeresztek a hétvégén kivétel nélkül Gyálra esnek, az ideiglenes pestszentimrei végállomáson csak egyetlen vonatnak kellett volna tartózkodnia. A hétfő hajnali forgalomhoz azonban eggyel több szerelvényre van szükség, amely egyébként vasárnap este érkezik. Ezért egy második szerelvény is "tanyázott" Pestszentimrén, de egy apróbb figyelmetlenség miatt már vasárnap délben munkára fogták. A 2947-es vonat a szokásostól eltérően két egységgel érkezett. Valaki nagyon elnézte a vágányzárat, és szerette volna őket felvinni Istvántelekre tankolni. Volt nagy meglepetés... Kecskemétre már biztosan nem tudtak volna leérni, ezért a vágányzár végéig Pestszentimrén maradtak, helyükre az addig itt álló motorkocsi ugrott be.

© Barta Endre

Lajosmizse és Kecskemét között éjszaka, gépmenetben közlekedtek

© Barta Endre

csatolt Dezső vasárnap Pestszentimrén - volt nagy meglepetés