Bukarest felé, félúton...

Kisszénás, 2013. július 13. -- A hétvégén a lőkösházi fővonal több nemzetközi expresszvonata Mezőtúr - Orosháza - Békéscsaba kerülő útvonalon közlekedett. A terelés csak a hálókocsis vonatokat, a Dacia nemzetközi gyorsvonatot, az Albena InterCity, és az Ister EuroNight vonatot érintette. A szerelvényeket a felsővezeték nélkül szakaszon 418-as sorozatú dízelmozdonyok vontatták. A kétszeri mozdonycsere, az orosházi irányváltás és a hosszabb útvonal miatt a vonatok menetideje Szolnok és Békéscsaba között 1 óra 45 perccel növekedett, de a lőkösházi és a kürtösi várakozás elmaradásával ebből 45 percet sikerült lefaragni.

A belföldi és a hálókocsikat nem továbbító nemzetközi vonatok helyett Mezőberény és Békéscsaba között vonatpótló autóbuszok közlekedtek. Forgalmi szempontból a legérdekesebb talán a Budapest és Bukarest között közlekedő Traianus InterCity volt. Az előző este Budapestre érkező, zömmel román kocsikból álló szerelvény jóval a szokásos ideje előtt, utasok nélkül érkezett meg Orosházán keresztül Békéscsabára. A kerülő útvonalon lejuttatott szerelvényt az utasok Budapestről egy másikkal, Mezőberénytől pedig a pótlóbusszal követték Békéscsabáig, így az éjszakai vonatokkal ellentétben a hivatalos menetidő egyetlen perccel sem nőtt.

© Garamvölgyi Ádám

jóval a szokásos ideje előtt, utasok nélkül

© Garamvölgyi Ádám

a szárnyvonalától megfosztott kisszénási állomáson

A Mezőtúr - Orosháza vasútvonalon közönséges napokon csak Bz motorvonatok járnak, általában egyetlen mellékkocsival. A hosszú, elegáns személykocsikból álló vonatok itt különleges látványosságnak számítanak. A Traianus IC szerelvényét a 2202-es Csörgő húzta Békéscsabára. A szárnyvonalától megfosztott kisszénási állomáson félreállt a közforgalmú személyvonat (Bzmot) előtt, majd Orosházán találkozott a Bukarest felől érkező Ister EuroNight-tal.

A nemzetközi tehervonatok a Mezőtúr - Orosháza szakasz rövid, 300-400 méteres állomásai és a korlátozott kapacitása miatt Orosháza - Hódmezővásárhely - Szeged / Tiszatenyő útvonalon kerülhettek. Nem kis meglepetést okozott ezért a 194-es Szergej feltűnése, amely a Székesfehérvár melletti Moha-Rakodóról származó homokot vitte az orosházi üveggyárba. A tehervonat a sűrű személyforgalom miatt nagyon lassan haladt, viszonylag hosszú időt állt pl. Szarvason is.

A terelés és a pótlóbuszozás oka, hogy a fővonal felújítása miatt Mezőberény és Békéscsaba között péntek estétől vasárnap hajnalig teljes vágányzárat léptettek életbe. A vágányzár idején kivették a Mezőmegyer mellett épülő gyalogos-kerékpáros aluljáró provizóriumát, Murony állomáson pedig áthelyezték az 1. és a 3. számú kitérőt, míg a 8. számú kitérő helyére folyó vágány került. Az utolsó terelt vonat a vasárnap hajnali Dacia nemzetközi gyorsvonat volt, vasárnap reggeltől minden visszaállt a régi kerékvágásba.

© Garamvölgyi Ádám

az Ister EuroNight Kisszénás előtt - különleges látványosságnak számít

 © Garamvölgyi Ádám

a Moha-Rakodóról származó homokot vitte az orosházi üveggyárba