Diósgyőr rejtett kincsei

Miskolc-Diósgyőr, 2010. augusztus 11. -- A diósgyőri vasútvonal létezéséről sokan akkor hallottak először (és utoljára), amikor az 1990-es taxisblokád idején különvonatokkal vitték a melósokat az akkor még bőszen termelő Lenin Kohászati Művekbe. Az LKM azóta megszűnt, a helyén kisebb-nagyobb vállalkozások tengetik életüket. A menetrendkönyvekben nem szereplő, 93-as számú diósgyőri vonal forgalma persze drasztikusan lecsökkent, néha azért megy még rajta valami.

A Miskolc-Rendezőhöz csatlakozó vonal legnagyobb állomása Diósgyőr-Vasgyár, a villamosítás is eddig épült ki. A vonal innen már felsővezeték nélkül folytatódik a mexikóvölgyi mészkőbányáig, de az állomásról nyílik a vasgyár iparvágányhálózata is. Ez sajnos már teljesen halott, a kapukat évek óta zárva tartják, forgalom egyedül a Ládi-rakodón és az egykori Diósgyőri Gépgyár (DIGÉP) iparvágányain van. A Ládi-rakodón nagy ritkán bükki rönkfát raknak, de a mai kerékcsattogás az évi két alkalommal erre járó gyomirtó vonatnak köszönhető. A DIGÉP iparvágány rendszeres forgalmat bonyolít, amelyről főleg az itt tevékenykedő Bobó Kft. gondoskodik. A vasgyári állomás is tele van, de ezek a teherkocsik nem árura, hanem vevőre várnak. A Bobó Kft. járművek felújításával és tehervonatok továbbításával foglalkozik.

© Barta Endre

az évi két alkalommal erre járó gyomirtó vonat

© Barta Endre

nem árura, hanem vevőre várnak

Az igazi kincsekre nem is az állomáson, hanem a szép múltú DIGÉP ipartelepén bukkanhatunk. A gyár 1944-ig kizárólag ágyúkat gyártott. A hadiüzemi jelleg a II. világháború után is megmaradt, de aztán más egyéb gépeket, laprugókat és vasúti kerékpárokat is készítettek. A területén jelenleg a DIGÉP Ipari Park működik, de hol van már a régi fegyelem!? A portán még autóval is bárki átmehet, legfeljebb azt kérdezik, hogy kihez igyekszik. Az ipari "parkban" a sok üres és romos épület szomorú látványt nyújt. A csupa koszos és büdös műhelyben autófényező, asztalos és még ki tudja hány- és miféle vállalkozás működik. A Bobó Kft. telephelye látszik közöttük a leginkább rendezettnek.

Az egykor szintén vasúti gépgyártáshoz kapcsolódó csarnokokat az iparvasúti járművek felújításával foglalkozó Bobó Kft. és a gördülőanyagok (tengely, kerékpár, abroncs) gyártásával foglalkozó MAVEX-REKORD Kft. bérli. A vicces nevű Bobó Kft. végzi a környékbeli iparvasutak mozdonyainak nagyjavítását. Ide hordják az ózdi, kazincbarcikai és tiszaújvárosi üzemekben dolgozó mozdonyokat, zömmel Bobókat, "akikről" a céget is elnevezték. Saját mozdonyokkal - főleg persze Bobókkal - is rendelkeznek, amelyekkel vontatási szolgáltatást végeznek. Az ipartelep hátsó vágányain éppen vashulladékos kocsikat rakodtak, amelyet a csarnok mellett álló Bobó-trojka húzna Miskolc-Rendező felé.

© Barta Endre

a Bobó Kft. telephelye látszik közöttük a leginkább rendezettnek

© Barta Endre

zömmel Bobók, "akikről" a céget is elnevezték

Vannak itt olyan mozdonyok is, amelyeket a cég működésképtelen állapotban vásárolt össze mindenféle döglődő vagy már befuccsolt üzemből. Ezek egy részét szerencsés esetben felújítják, és ha lesz rájuk bérlő vagy vevő, újra hasznos mozdonyokká válhatnak. A többi mozdonyt csak alkatrésznek vásárolták, mint például a Miskolci Drótgyár A26 030-as kismozdonyát. A mögé "illesztett" kisvasúti személykocsik társaságában egészen nagy mozdonynak látszik, hogy aztán egy másik nézőpontból eltörpüljön a hejőcsabai cementgyárból megmentett A23 015 mellett. Pedig ez sem egy gigászi szerkezet...

A legnagyobb meglepetés aztán nem is a Bobó Kft. csarnoka mellett, hanem hátul, a diósgyőri iparvágány-hálózat egyik legrejtettebb zugában várakozott. Az LDH70-535-ös Dácsiának valószínűleg semmi köze a borsodi iparvidékhez, pályaszáma alapján egy romániai iparvasútról hozhatták. A mozdony a MAVEX tulajdona, de a múltja és a jövője egyelőre rejtély. Talán egyszer még vele is találkozunk.

© Barta Endre

a Miskolci Drótgyár A26 030-as kismozdonya - alkatrésznek

© Barta Endre

egyik sem egy gigászi szerkezet

© Barta Endre

mintha újra csak tolatnának

© Barta Endre

a diósgyőri iparvágány-hálózat egyik legrejtettebb zugában

Témakör: