Elterelték a Hernádot!

Szerencs - Hidasnémeti, 2014. május 31. -- Elterelték a Hernádot?! Igen, de aggodalomra semmi ok! Az elkövetők ezúttal nem a szlovákok, hanem a magyarok voltak, és nem a folyót terelték el, hanem csak a Hernád EuroCity-t.

A Felsőzsolca - Hidasnémeti vasútvonalon több kisebb javítás mellett sor került a szikszói Vadász patak és a Novajidrány - Hidasnémeti közötti Garadna patak hídjának évek óta halogatott felújítására. A fővonalon április 7. és május 31. között teljes vágányzárat vezettek be. A helyi személyvonatokat autóbuszokkal pótolták, és a hozzájuk Forró-Encs és Hidasnémeti állomáson csatlakozó Volán-autóbuszok menetrendjét is módosították. A Rákóczi EC útvonalát lerövidítették, Miskolc és Kassa között helyette pótjegyköteles expresszbuszt indítottak. A Hernád EC Budapest - Szerencs  - Hidasnémeti - Kassa kerülő útirányon át közlekedett.

 © Garamvölgyi Ádám

nem a folyót terelték el, hanem az EuroCity-t

 © Garamvölgyi Ádám

a Hernád EC a kerülő útirányon

 © Fónyad Tibor

errefelé ritkán látható mozdonyos vonat

A pontos miskolci továbbindulás érdekében a Hernád EC Hidasnémetiből egy órával korábban, 5:35-kor indult. Az errefelé ritkán látható mozdonyos vonat részére a Bz-kkel ellentétben csak 40 km/órás sebességet engedélyeztek, ezért a Szerencs - Hidasnémeti szakasz 51 kilométerét 1 óra 20 perc alatt tették meg. Az utasokat a korán kelésért egy igazi turisztikai élmény kárpótolta, a vonatablakból a Zempléni hegység, Boldogkő vára és a tokaji szőlőskertek látványát élvezhették. A Hernád EC élén rendszerint egy miskolci Csörgő dolgozott, szolgálatképtelenség miatt azonban egy-két esetben Szergej helyettesítette. Tállyától felfelé nem túl ideálisak a pályaállapotok, az ívek szűkek, és sok az emelkedő, ezért elvileg Szergej sem járhatott volna ott, ehhez csak a terelés előtt járult hozzá a pályavasút.

Átlagos napokon Szerencs és Abaújszántó illetve Abaújszántó és Hidasnémeti között egy-egy szerelvény ingázik, Abaújszántó pedig gyakorlatilag mindkét irányból megálló-rakodóhelyként funkcionál. Ebbe kavart bele a terelés, több helyi személyvonat menetrendje is módosult. Reggel Mádon, este pedig Tállyán volt vonatkereszt, Abaújszántón pedig nappai forgalmi szolgálat működött. A készülődés jegyében a "kishidasin" kicserélték az elhasználódott faaljakat, és felújították Abaújszántó állomás szolgálati helységeit.

© Fónyad Tibor

az 51 kilométert 1 óra 20 perc alatt tették meg

 © Fónyad Tibor

az utasokat a korán kelésért egy igazi turisztikai élmény kárpótolta

 © Fónyad Tibor

nem túl ideálisak a pályaállapotok, az ívek szűkek, és sok az emelkedő

 © Fónyad Tibor

a Zempléni hegység, Boldogkő vára és a tokaji szőlőskertek látványa

Miskolc és Hidasnémeti között jelentős a teherforgalom, gondoljunk például a kassai vasmű szállításaira. A terelés során a kishidasin nem számoltak a tehervonatok közlekedésével, azok Hidasnémeti helyett Sátoraljaújhelynél léptek volna be. A megnövekvő teherforgalom lebonyolítása érdekében további M62-esek érkeztek Miskolcra. A Szerencs - Sátoraljaújhely vasútvonal túlterheltsége miatt aztán torlódások voltak, pedig az éjszakai a szolgálatszüneteltést is eltörölték. Néhány hét után a tehervonatok egy részét Bánréve felé irányitották, de - elsősorban magánvasutak - vállalták a kishidasin való közlekedést, többnyire az éjszakai órákban.

Utolsó képeink egyikén egy nappali, helyi tehervonat látható, a Floyd gabonaszállító vonatát a Hernád EC napközben feladat nélkül álló Csörgője vitte le Tállyáról Szerencsre. A vonat második feléért este mentek fel, majd Szerencsről az egészet együtt vitte tovább egy villamos mozdony Miskolc felé. Valahogy úgy, mint a terelés miatt hosszabb, de sokkal szebb útvonalon közlekedő Hernád EuroCity szerelvényét.

 © Garamvölgyi Ádám

a Floyd gabonaszállító vonata Tállyáról Szerencsre

 © Garamvölgyi Ádám

átlagos napokon Abaújszántó és Hidasnémeti között egy szerelvény