Ez mekkora Hódság!

Hódság (Odžaci), 2012. november 23. --"Ilyen nincs, ilyen nincs és mégis van!" A szállóigévé vált mondatot Török László üvöltötte a mikrofonba, amikor Egerszegi Krisztina az olimpiai győzelem felé száguldott a szöuli medencében. Vele együtt üvöltené ugyanezt a vasútmániás, aki ma dél körül véletlenül Hódság állomásra tévedt. Mekkora állat már az, aki a sínekre parkol a kocsijával?

Hódság közel nyolcezer lakosú városka a Vajdaság északnyugati peremén. Már a neve is elég idétlenül hangzik, az ember állandóan azt figyeli, hogy mikor jön vele szembe az utcán egy hód. Egyet sem láttunk, bár most így visszagondolva, volt egy néni, aki kanyarodás közben ráesett a saját biciklijének első kerekére, amiben egy jó nagy nyolcas lett. Így biciklizni ember nem képes, csakis hód lehetett! Na, de térjünk inkább vissza az állomásra!

 © Bodnár Ernő

az ember állandóan azt figyeli, hogy mikor jön vele szembe egy hód

Szinte hihetetlen, hogy az elhanyagolt képet mutató Hódság egykor keresztező állomás volt. Újvidék és Gombos irányában még ma is járnak a vonatok, de a közvetlenül Zomborra vezető vasútvonal látszólag teljesen járhatatlan. A negyedik, Cservenkán át Szabadkára tartó vonalat pedig egy rövid szakaszon iparvágányként használják, ami a HIPOL nevű vegyi üzemhez vezet. Itt, a jól termő bácskai szántóföldekkel körülvéve termelik a polipropilént. A gazdák meg mellette a vegyi-gyümit... Kicsit durván néz ki a sok csőből álló üzem, de állítólag vigyáznak a környezetre.

Az állomás négy vágányából kettőt teljesen elfoglalnak a tartálykocsik. Nem könnyű közülük kiválogatni azt, amire éppen szükség van. Most is éppen tolattak, mozdony helyett viszont valami egészen furcsa izével. Szemből úgy nézett ki, mint valami kamion. Tényleg, mint valami régi Volvo! Aztán kiderült, hogy egy TMD25-ös, a Niš-i székhelyű MIN járműgyárban készült nehéz vagyis teška motorna drezina. A tartálykocsik főleg németek voltak, de a vasutasok a tiszaújvárosi TVK említésére is bólogattak. A kocsikat Hódságra Újvidék felől hozza fel egy nagyobb, államvasúti mozdony, a kis TMD csak Hódság és az üzem között ingázik. A gépezet 1981. február 1-je óta szerepel a társaság könyveiben, értéke 785 ezer dínár - nagyjából mint a cég Opel Astrája, pedig az még csak kétéves.

Mivel a műholdas fotókon jól látszanak a tartálykocsik, a hódsági teherforgalom nem számított meglepetésnek. Éppen menni készültünk, amikor még egyszer visszamentünk kérdezni valamit a forgalmistától. Ami időközben csendben besuhant, nos, olyan nincs, és tényleg van!

 © Bodnár Ernő

Ez mekkora Hódság!

Nem, ezek kivételesen nem a tehetségtelen sofőrök hírében álló hódok voltak, a pályamester Volgája valóban a síneken érkezett. Bácsordason voltak, Újvidék felé mentek tovább. Az állomáson alig néhány percet álltak, a fényképezőgépek láttán mosolyogtak, a nyitott ajtón dőlt ki a cigarettafüst. Mindenki megkérdezte a másikat, ki honnan jött, nem volt idő hosszú beszélgetésre. A Volga után nem sokkal a TMD25-ös is elindult a HIPOL felé. A gyáron belül valószínűleg csak egy vágány van, mert a drezina tolja a kocsikat. Az állomás kiürült. Csak a hódok maradtak...

 © Bodnár Ernő

a fényképezőgépek láttán mosolyogtak, a nyitott ajtón dőlt ki

 © Bodnár Ernő

Az állomás kiürült. Csak a hódok...

Témakör: