Főgonoszok akcióban

Viktóriaváros (Erdély), 2013. július 3. -- A Viromet cég a neve alapján akár egy Batman-film főgonosza is lehetne, és még nem is járunk messze a valóságtól. Az erdős területen a náci Németország segítségével 1939-ben kezdődött egy lőporgyár építése, amelyet a mellé épülő várossal együtt már a szovjetek fejeztek be az 1950-es években. A város neve a kommunizmus győzelmére utal, mégis egy tetszetős, élhető hely. Hosszú évekig fallal körülvett, védett városnak számított, a fák közé rejtett vegyi üzemben pedig mindenféle titkos dolgot termeltek.

A változások ellenére működnek még a régi reflexek - a vasútállomáson rögtön lecsapnak az idegenre, de a "vörös telefonvonal" másik végén a már angolul is beszélő főnök engedélyezi a fotózást. "Persze, miért is ne?" Innen még messze van a gyár, és a főkapun kívül úgysem látszik belőle semmi.

 © Barta Endre

akár egy Batman-film főgonosza, akcióban a Viromet tolatója

 © Barta Endre

a "böszme lámpás" nagy visszatérő Nagyszeben felé indul

A Viromet által bérelt, kizárólag a gyár teherforgalmát bonyolító szárnyvonal a Nagyszeben - Brassó fővonal Ucsa (Ucea) állomásán ágazik ki. Végpontja a gyár területén fekvő Ucea Fabrica, de a "helyközi" vasúttársaságok csak a város és az üzem között lévő Victoria állomásig járnak, a kocsikat onnan az iparvasút veszi át. A vasút szerepe a szállításban nem túl nagy. Az üzemen belül is alig néhány vágány található, az elágazó állomás Ucsán pedig semmi sem utal nagyobb teherforgalomra. A maga négy vágányával a legnagyobb állomás Victoria, ahová a legjobb pillanatban érkezünk.

A Viromet cég LDH125 209 számú tolatója két üres tartálykocsival éppen a gyár felé indul, a kocsikba valószínűleg majd metanolt töltenek. Az üzem egyik fő termékét a vegyipar használja, többek között mindenféle műanyag és festék gyártásához. Az állomáson tartózkodó másik vonat a Viromet saját önürítős kocsijaiból áll, ebben valamilyen sószerű anyagot hozhattak. A GFR tehervonata egy óra múlva indul Ucsán keresztül Nagyszebenbe. Elég egyetlen pillantást vetni a mozdonyra, és máris sejthető a származása: a "böszme lámpás" Sulzer a még a lengyel állami vasút részére készült a nem túl messzi Craiovában. A PKP-tól aztán a szintén lengyel LOTOS magán-társasághoz került, majd a GFR hozta vissza Romániába. A mozdony sokáig a LOTOS sárga színében pompázott, 2012. márciusában kapta a GFR piros-kék fényezését.

Ha a Viromet is lenne a főgonosz, a legyőzése mégsem lenne túl nagy boldogság. A gyár a földgáz magas ára miatt jelenleg a túléléséért küzd. Bízunk benne, hogy sikerül neki, nélküle ugyanis egy izgalmas színfolt tűnne el a környék vasúti térképéről.