Garázsmenet a sínautóval

Pécs, 2003. október 9. -- Igazából már tegnap hallottam, hogy valami furcsa gépezet járja a Pécs-környéki mellékvonalakat, de akkor nem tűnt valami izgalmasnak. A pécsváradi forgalmista szerint nemrég egy autó fordult meg az állomáson. Autó, hát persze, itt biztos így nevezik a TVG-t. Aztán a mai napon megjelent a fantom, az autó, amely valóban síneken gördül. Szentlőrinc felől érkezett a pécsi vasútállomásra, áthaladt a fűtőház felé vezető kitérőkön, és végül megállt egy "garázssor" előtt.

© Barta Endre

valami furcsa gépezet járja a Pécs környéki mellékvonalakat

A vaskerekű sínautó a vasúti múzeumok népszerű lakója. Még azok is megbámulják, akik amúgy egyáltalán nem rajonganak a vasútért. Valami egészen bizarr steampunk-hangulatot közvetít, és persze azt se feledjük, hogy a sínautókat mindig egy nagyobb, masszívabb autóból készítették. Fénykoruk egybeesik a vasút fénykorával, egészen a 90-es évek elejéig hordták a MÁV igazgatóit, főmérnökeit vagy más szakembereit különböző pályabejárásokra. Feladatukat azóta a modernebb, és több célra használható TVG-k és UDJ-k vették át, a sínautókat szétvágták, szerencsésebb példányaik gyűjtőkhöz vagy múzeumokba vándoroltak. Egy kivételével! A Pft-724-es pályaszámú ritkaságot egészen mostanáig rendeltetés szerint használják, a napokban a Pécsi Igazgatóság hidászait vitte, akik a felügyeletük alá tartozó műtárgyak ellenőrzését végezték.

A pécsiek által máig használt és nagy becsben tartott sínautót 1967-ben készítették egy 1949-es évjáratú Hudson Com­mo­dore 4-Door Sedan átalakításával, amelyet eredetileg az amerikai autógyártás fellegvárában, Detroitban gyártottak. Az átalakításáról túlzott szakmai igénnyel nem tudnánk beszámolni. Első ránézésre annyi látszik, hogy kidobták belőle a kormányt, a gumikerekeket vaskerekekre cserélték, kapott a szélvédő fölé egy harmadik fényszórót, és a csomagtartó fedelére egy zártárcsát, amely nélkül vasúti jármű nem is közlekedhet. A legviccesebb az alvázra erősített kiemelő szerkezet. Mindenki megnyugodhat, aki esetleg korábban attól félt, hogy a sínautónak visszaúton végig tolatnia kell. Olyan az egész, mint egy emelő. A csomagtartóban tartott kurblival engedik le, majd az egész autó ezen billeg, a kerekek a levegőben.  Az autót a visszainduláshoz egyetlen ember meg tudja fordítani, és persze a garázsba is így lehet vele beállni. Mielőtt elbúcsúznánk tőle, nézzük, hogyan is zajlik a művelet!

© Barta Endre

zártárcsa, amely nélkül vasúti jármű nem is közlekedhet

© Barta Endre

valami egészen bizarr steampunk-hangulat

© Barta Endre

megnyugodhat, aki esetleg attól félt, hogy a sínautónak visszaúton tolatnia kell

© Barta Endre

és persze a garázsba is így lehet vele beállni

Témakör: