Gyülekeznek

Istvántelek, 2014. augusztus 12. -- Már nyolc FLIRT várja Istvántelken, hogy sikeres hatósági vizsgát tegyen, amire egyelőre az ETCS-próba miatt nem került sor. Üzembe állításuk ezt követően lehetséges. Hajtó Bálint precíz összeállítása szerint az első két motorvonat, 415 061 és 062 még február 27-én, a legújabb kettő, 415 067 és 068 július 30-án érkezett, a kocsikon lévő futásengedély alapján Buchs és Hegyeshalom irányából. Az első kétszer harmincas széria után a MÁV-Start további negyvenkét motorvonatot vásárolt a svájci Stadlertől, így az összesen 102 egységből álló flotta a budapesti elővárosi forgalom meghatározó típusa lesz.

Az új vonatok egyrészt a veresegyházi vonalon dolgozó Hernyókat, másrészt azokat a hagyományos, mozdonyos szerelvényeket váltják a dunántúli vonalakon, ahová a most még nem jut FLIRT. A váci és szolnoki vonalon dolgozó csíkos ingák egyelőre maradnak, ide amúgy is emeletes, vagy hat egységből álló motorvonatokra lenne szükség. A legújabb sorozatszámuk szerint 414-es Hernyók Miskolcra kerülnek. A változás előtt álló veresegyházi és miskolci vonalról két korábbi cikkben is írtunk.

© Barta Endre

a budapesti elővárosi forgalom meghatározó típusa

© Barta Endre

az új vonatok egyrészt a veresegyházi vonalon dolgozó Hernyókat váltják

A korábbi hatvannal ellentétben az új negyvenkettes sorozatot már nem a Stadler pusztaszabolcsi bázisán, hanem Istvántelken tartják majd karban. Az ezzel kapcsolatos ismereteket a gyártó a MÁV-Start részére az utolsó jármű megérkezéséig átadja, majd az azt követő időszakban is támogatást nyújt. Erre minden bizonnyal szükség is lesz, mert az új FLIRT-ök a régi Ganz Hernyókhoz képest gyökeresen más műszaki színvonalat képviselnek. Érdekes különbség például, hogy az egymáshoz kapcsolt kocsik egy közös, Jakobs-forgóvázra támaszkodnak. Valahogy úgy, mint az udvaron tárolt szerelvény melletti hagyományos forgóvázak. Ezzel rögtön meg is nyugodhatunk, nem egy forgóvázcsere előkészítésének lehetünk tanúi, csak egy érdekes "együttállás".

Az egykori Landler Jenő Járműjavító helyén a Hernyók számára kialakított motorvonati bázis az utóbbi években sokat fejlődött. Sok éves nyugatis és rákosi "hontalanság" után ide kerültek az esztergomi és lajosmizsei vonal Dezsőkéi is, részükre teljes szerelvényt emelni képes emelőket szereztek be. Néhány éve üzemel az új mosó csarnok is, a kedvező változás a Hernyók külső megjelenésén is látható. Biztosak vagyunk benne, hogy az új FLIRT-ök itt jó kezekbe kerülnek.

© Barta Endre

az egymáshoz kapcsolt kocsik egy közös, Jakobs-forgóvázra támaszkodnak

© Barta Endre

a Hernyók számára kialakított bázis az utóbbi években sokat fejlődött