Iparvágány szigetüzemre

Polgár, 2010. november 20. -- A polgári ipari park egyértelműen az M3 autópályának köszönheti a létét, a környék vasutat "csak nyomokban tartalmaz". A személyforgalmat 2009 végén megszüntették, tehervonat az ezredfordulón járhatott erre utoljára. Most mégis egy iparvágány építése verte fel a csendet. A munkavonat feltűnése itt óriási meglepetésnek számít, további csodák egyelőre mégsem várhatók.

© Garamvölgyi Ádám

a környék vasutat "csak nyomokban tartalmaz"

© Garamvölgyi Ádám

további csodák egyelőre nem várhatók

A négy önürítős kocsiból álló szerelvényt a MÁV Nosztalgia Kft. muzeális Bobója húzta Füzesabonyon és Ohat-Pusztakócson át Polgárra. A vonat tegnap, azaz november 19-én érkezett. A kocsik üresek voltak, zúzottkővel csak a polgári állomás rakodóján töltötték fel. Az iparvágány felső ágyazata a hagyományos technológia szerint a vágányról épült. A munkák végeztével a vonat november 20-án éjszaka indult vissza Ohat-Pusztakócsra.

A Hajdú-Bihar megye északnyugati szegletében lévő kisvárost észak-keleti irányban érinti a MÁV 117. számú vasútvonala, miközben mindenki inkább nyugat (Tiszaújváros) vagy kelet (Debrecen, Nyíregyháza) felé utazna. A vasútnak így nem sok haszna volt, a vasútállomás periférikus elhelyezkedése miatt is hátrányt szenvedett. A vonal az első, 2007-es megszüntetési hullámból furcsa módon kimaradt, de 2009-ben már nem kerülhette el a sorsát, a személyforgalmat megszüntették.

 © Garamvölgyi Ádám

a hagyományos technológia szerint a vágányról

© Garamvölgyi Ádám

ha az ipari parkban egyszer komolyan gondolják a vasúti szállítást

A polgári ipari park a várostól délre, az M3-as autópálya és a MÁV 117. számú, Görögszállás - Ohat-Pusztakócs vasútvonala által határolt területen létesült. Itt korábban is egy ipartelep működött, iparvágánya a polgári állomástól délre a nyílt vonalhoz csatlakozik. Az ipari park fejlesztője elsősorban a kiváló közúti megközelíthetőségre épít, de ragaszkodott az iparvágány rendbe tételéhez is. A területen egy 500 méter hosszú iparvágányt építettek át 5 km/órás engedélyezett sebességgel és 21 tonnás tengelyterheléssel. Ami persze önmagában nem sokat ér, mert a csatlakozó pálya a 35 kilométerre lévő Ohat-Pusztakócsig illetve a 30 kilométerre lévő Tiszalökig a teherforgalomra gyakorlatilag alkalmatlan.

A pálya 18,5 tonnás terhelésű járművekkel 30, 17 tonnával 50 km/órás sebességgel járható. Legalábbis papíron, a Hálózati Üzletszabályzat szerint. A valóság ennél sokkal szigorúbb, a közlekedést a személyvonatok idején is rengeteg ideiglenes korlátozás lassította. Még ehhez képest is durva túlzás az alábbi írásbeli rendelkezés szerinti 3 (hátom!) km/órás korlátozás, amely sajnos egyáltalán nem elírás, hanem valamelyik MÁV-os rendelkezés valóságtól teljesen elrugaszkodott értelmezéséből adódik. Ha ezt a "sebességet" sikerült volna betartani, minden bizonnyal negatív világrekordnak számít. Az mindenesetre egyértelműen látszik, hogy ha az ipari parkban egyszer komolyan gondolják a vasúti szállítást, nem árt majd hozzá a vonalat is rendbe tenni.

© Garamvölgyi Ádám

a világ leglassabb tehervonata