Kerülő egy árvíz miatt

Besztercsény (Szlovákia), 2010. augusztus 28. -- Folyik a Szlovákia északnyugati csücskében lévő Zsolna - Csaca vasúti fővonal felújítása. A vágányépítéshez szükséges zúzottkövet a Nyitra völgyében fekvő Besztercsény kőbányájából szállítja a "cseh MÁVGÉP", a vasúti pályaépítő gépekre szakosodott Hradec Králové székhelyű TSS (Trat'ová strojní společnost). Besztercsény és a csacai vonalon fekvő Kysucké Nové Mesto állomások között munkanapokon kettő, hétvégente egy szerelvény ingázik, a húsz dozátoros kocsiból álló vonat mindkét végén két-két mozdony dolgozik. Az erősebb remot Búvárok sajátjaik, a kisebb teljesítményű Kocurokat a Loko Trans Slovakia nevű cégtől bérlik.

© Barta Endre

munkanapokon kettő, hétvégente egy szerelvény ingázik

© Barta Endre

a húsz dozátoros kocsiból álló vonat mindkét végén két-két mozdony

A zúzottkövet a kőbányából teherautókkal szállítják az állomáson felállított modern rakodóhoz, ahol egy 742-es Kocur dolgozik, a többi mozdony csak az indulás előtt érkezik a kis állomásra. Besztercsény és Kiszucaújhely között a legrövidebb út Felsőstubnyán és Ruttkán keresztül vezet, a pályát azonban Parlag (Jalovec) térségében elmosta a megáradt patak. A helyreállítás idején a TSS kőszállító vonatai kerülő útirányon, a Vág völgyében közlekednek. A vonat nem sokkal fél egy után indult az elágazó állomás Chynorany felé. A Nyitra folyó völgyében még könnyű a terep, itt a két Kocur gurult elől. A fordulás Kinorányban gyorsan ment, hiszen minden mozdonyon volt mozdonyvezető. Innen a Búvárok kerültek előre, majd a magyar dízeles mellékvonalakhoz képest szokatlanul jó tempóban haladtak tovább Bán (Bánovce nad Bebravou), majd Trencséntől már a fővonalon Zsolna felé.

A barátságos, ám kizárólag szlovákul beszélő személyzet azt is elmondta, hogy jövőre Magyarországon is dolgoznak majd, jelenleg az ehhez szükséges engedélyek beszerzése folyik. Valószínűleg jól tudják, mire számíthatnak, hiszen a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. napokon belül három nagy vasútépítési tendert is ki fog írni. Elképzelhető, hogy a TSS mozdonyait és dozátoros kocsijait jövőre Pilisvörösvár és Esztergom, Szajol és Kisújszállás vagy Kelenföld és Tárnok között is láthatjuk majd.

© Garamvölgyi Ádám

a Nyitra folyó völgyében még könnyű a terep

© Garamvölgyi Ádám

a magyar dízeles mellékvonalakhoz képest szokatlanul jó tempóban