Kisvasúttal az ártéren
Gemenc, 2011. május 22. -- A Gemenci-erdő Európa egyik legnagyobb ártéri vizes élőhelye. Az itt fellelhető természeti értékek nem csak a természetbarát turistákat vonzzák, de kiváló terepet jelentenek a vadászoknak, és a horgászoknak is. Nem unatkozhat itt az "egyszerű" turista, és a vasútbarát sem.
A nagy erdőséget 33 km kisvasúti vonal hálózza be, melyből jelenleg 20 km hosszon van menetrend szerinti személyszállítás. A gemenci hazánk egyik legfiatalabb kisvasúti hálózata. Építését 1955-ben kezdték meg, a jelenlegi hálózat 1982-re alakult ki. Járműparkja változatos: a vontatójármű-állomány gerincét C50-es mozdonyok adják, jellemzően hidraulikus erőátvitelűre átépített gépek. Egyiküket mechanikus sebességváltóval építettek át, egyet pedig a közelmúltban korszerűsítettek. A kisvasút dísze az Erdélyből származó, resicai gyártású, Rezét nevű gőzmozdony. A személykocsipark Bak és Bax típusú zárt, valamint teherkocsi-alvázra épített nyitott kocsikból áll.
Gemenc-Dunapart
egyet pedig a közelmúltban korszerűsítettek
Sok más kisvasúttal ellentétben itt nem csak mutatóban, a gazosban vannak teherkocsik. A téli üzemben jellemzően pőrekocsikból, vagy truck-párokból álló szerelvények közlekednek rönkkel megrakva. A vasút elhelyezkedésének ugyanis egyazon körülmény az előnye, mint a hátránya: az ártéren gyakran nehézkes a szállítás. A kisvasúttal azonban az időjárástól és a vízállástól viszonylag függetlenül lehet a faanyagot szállítani. Viszonylag, mivel az ár gyakran elönti a vonal mélyebben fekvő szakaszait, és időnként sajnos meg is rongálja a pályát. Ilyenkor a kényszerű üzemszünetet gyors helyreállítás követi, hisz a kisvasút elengedhetetlen eszköze a fa és a turisták szállításának.
A kirándulókat tavasztól őszig három pár személyvonat szolgálja. A szerelvények a Pörböly MÁV állomás közelében lévő ökoturisztikai központtól indulnak. Munkanapokon Gyöngyösoldalig közlekednek, hétvégén viszont a délutáni vonat Gemenc Dunapartig jár. Örömhír, hogy ismét menetrend szerint indul a gőzös is: hétvégenként az első és az utolsó vonatpárt továbbítja. A vonal Gemenci deltától a Szekszárd közelében lévő Bárányfokig terjedő tíz kilométeres szakaszát csak csoportok előzetes jelentkezése esetén lehet beutazni.
elengedhetetlen eszköze a fa és a turisták szállításának
az előnye, mint a hátránya: az ártéren gyakran nehézkes a szállítás
Örömhír, hogy ismét menetrend szerint indul a gőzös is (Lassi)
Május végén a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület (KBK) klubkirándulása keretében egy ilyen utat szervezett: különvonattal jártuk be a teljes fővonalat. Két nyitott kocsiból álló vonatunkat a közelmúltban korszerűsített CDH08-401-es dízelgép továbbította. Mivel a túrát úgy szervezték, hogy a főváros felől vonattal egy nap alatt megjárható legyen, a tempó kicsit feszített volt. Persze azért maradt némi idő fotómegállásokra, a Sió-zsilip megtekintésére, valamint a kitűnő gulyás és rétes elfogyasztására a keselyűsi vendéglőben. Aki szeretné bejárni, jól körbefotózni a vonalat, javaslom, ne egy napra menjen! Szállás, látnivaló, program akad bőven, nem csak vasútbarátoknak.
Felhasznált források: Kisvasut.hu, A Gemenci Erdő és Vadgazdaság honlapja, A Duna-Dráva Nemzeti Park honlapja, Magyar Wikipédia
- 2596 olvasás