Korommal jött a Púpos

Nyírmada, 2012. november 8. -- Záhonynak igazán jól áll a "másság". A normál és széles nyomtávú vágánnyal sűrűn átszőtt terület számtalan érdekességet kínál. Széles nyomtávú magyar és ukrán Szergejek, fésűként egymásba tolt vágányzatú átrakópályaudvarok, soha meg nem álló rakodás, soha el nem szálló szén- és vaspor...

A keleti szállítmányokra sok üzem épült. Az egyik ilyen a Carbon Black Kft nyírmadai csomagolója, ahová heti két alkalommal, kedden és csütörtökön érkezik ipari korom Oroszországból. A mai "kormos" tehervonat azok számára is különleges volt, akik egyébként rendszesen találkoznak vele - a szokásos Szergej helyett az ország egyetlen nosztalgia-Púposát adták ki rá.

© Bodnár Ernő

Záhonynak igazán jól áll a "másság"

Omszk, Volgográd, Nyizsnyekamszk, Sztahanov, Szosznogorszk, csupa csilingelő név... Az ember behunyja a szemét, és máris maga előtt látja a letarolt tájat, a komoran füstölgő kéményeket és a munkások szürke panelházait. Az ipari korom Oroszországból érkezik, a mai adag a bárcák tanúsága szerint Omszkból, az Urál hegységen túli iparvárosból származik. A kocsi az országba Eperjeskénél lépett be, és első útja a záhonyi tengelyátszerelőbe vezetett. Ez tulajdonképpen egy olyan csarnok, ahol a felemelt kocsik alól kigurítják a széles, és begurítják a normál nyomtávú forgóvázat. Itt várakoznak a kiszuperált kéttengelyes teherkocsikból készült kapcsolókocsik is, egyik végükön a "szovjet", másik végükön az "EU-s" kapcsolókészülékkel.

A nyírmadai üzemhez a mai nap csak egyetlen "hopper" érkezik. Nincs mit tenni, erre is éppúgy ráakasztják a két kapcsolókocsit. A vonat hossza velük rögtön a duplájára nő, de még így sincs akkora, ami rögtön Szergejért kiált. Ennek ellenére csak akkor adhatnak ki rá más mozdonyt, ha éppen az összes Szergejnek más dolga van. A választék nem túl nagy: a remot Púposok az állomáson kocsikat rendeznek, a remot Dácsia pedig a tengelyátszerelő normál nyomtávú oldalán dolgozik. A mai nyírmadai kormos vonatra ezért ma a zöld Púpos, M40 113 került. A tehervonat fél 10 körül indult Záhony-rendezőből, és viszonylag akadálymentes útja volt a 116-os vonalon fekvő Nyírmadáig, mindössze Mándokon és Vásárosnaményban állították félre néhány percre az érkező személyvonat elől.

© Bodnár Ernő

még így sincs akkora, ami rögtön Szergejért kiált

A 116-os számú Nyíregyháza - Vásárosnamény tipikus mellékvonal. Az utolsó nagyobb felújítás 1939-41 között történt, amikor teljes felépítménycserét hajtottak végre. Az akkor lefektetett 2,60 méter hosszú talpfák és 24 méteres "C" sínek tették lehetővé a 18,5 tonnás teherbírás bevezetését. A helyzet az elmúlt hatvan évben csak romlott, a vonalat ma már csak 17 tonnás terhelésű járművek használhatják korlátozás nélkül, "szédítő" 40 km/órás sebességgel, 17 és 18,5 tonnna között további korlátozások lassítják a közlekedést.

A nyírmadai üzem kiszolgálását ez roppant mód megnehezítette. 2007 előtt a koromszállító kocsik Záhonyból Vásárosnaményba egy Szergej vontatta tolatós tehervonattal érkeztek. Innen Nyírmadára az akkor még meglévő vásárosnaményi tartalék, egy Bobó vitte ki. A széles nyomtávú vasutak teherbírása ugyan 25 tonna, de a Magyarországra küldött kocsikat a 21 tonnás teherbírás miatt eleve csak részben rakták meg, de ezek is csak Vásárosnaményig közlekedhettek. Itt újabb átrakás következett, hogy egyáltalán rámehessenek a nyírmadai vonalra, de abban sem volt köszönet. Egy 20-szal döcögő tehervonat mellett nem lehet tisztességes ütemes menetrendet csinálni, a nyírmadai tolatás pedig az esetleges személyvonati kereszteknek tett volna keresztbe.

A fuvaroztató végül nem hiába járt a MÁV nyakára, a Vásárosnamény - Nyírmada közötti szakaszt használt fővonali, 54-es rendszerű felépítménnyel felújították. A munka az állomásköz legnagyobb részén 2007 végén készült el, a tengelyterhelést 21 tonnára emelték, és innentől kezdve a tehervonatokkal Szergejek is járhattak. A Nyírmada állomás előtti 300 méter hosszú, íves pályarész idén szeptemberben készült el, a pályasebességet így a teljes szakaszon 60 km/órára emelhették.

© Bodnár Ernő

akadálymentes útja volt a 116-os vonalon fekvő Nyírmadáig

A nyírmadai állomáson két vonatfogadó vágány van. Az üzem iparvágánya nem a váltókörzetben, hanem az első vágány közepén ágazik ki. Ez azért hátrányos, mert tolatás közben nem lehet az állomáson egyéb vonatokkal keresztezni. Előnyös viszont abból a szempontból, hogy mielőtt a mozdony beáll a telepre, a vonat végén lévő kapcsolókocsit egyszerűen le lehet akasztani.  A Púpos a mai nap hozott rakott kocsit a telepen hagyja, és kettő üres kocsival távozik. Előtte azonban a mozdonnyal a telep vágányain tolatnak.

A telephely két vágányos, mindkettő átvezet egy kis fedett csarnokon, ahol a kocsikat kirakják. A hopperben szállított korom nagyjából ugyanaz az anyag, ami útközben a Púpos kéményén távozott, csak éppen ipari méretekben gyártják, és az összetételét pontosan szabályozzák. A tiszaújvárosi TVK is gyárt ilyen ipari kormot, de a nyírmadai üzem a kedvezőbb árak miatt inkább Oroszországból vásárol. Kirakás után az anyagot nem alakítják át, mindössze csomagolják és raktározzák. A Carbon Black Kft. ügyfelei nem tartanak fenn raktárakat, a megrendeléstől számított két napon belül odaér. Az ipari korom 90%-át a gumiipar használja töltőanyagként, főleg gumiabroncsok és szállítószalag hevederek gyártása során. A korom tehát továbbra is érkezik Nyírmadára, legközelebb egészen biztosan a mozdony is orosz lesz előtte.

© Bodnár Ernő

a telepen belüli tolatást, kocsik cseréjét egyszerűen el tudják végezni

© Bodnár Ernő

vasutasok munkaeszközei

© Bodnár Ernő

Záhony felé, üres kocsikkal