Már csak a sóder...

Makó, 2013. június 11. -- Az M31-es Zetorok után egy újabb autópályát neveztek el egy mozdonysorozatról. Az M43 autópálya Szeged és Makó között már üzemel, de az építése tovább folytatódik a román határig. Így aztán már két okunk is lenne Dácsia-autópályának hívni, de ennyire persze nem vagyunk hülyék.

Az autópálya földműveinek építéséhez nagy mennyiségű homokos kavicsra van szükség, amelyet a Train Hungary magánvasút a borsodi Nyékládházáról szállít a Dél-Alföldre. A két rakodási helyszín között kettő, egyenként harmincöt teherkocsiból álló szerelvény ingázik. A rakott és az üres kocsik általában Kiskunfélegyházán, késő éjszaka találkoznak. A rakott szerelvénnyel érkező Ázea innen fordul rá az üresre, és viszi vissza Nyékládházára a másnapi rakodáshoz. A szállítmány Kiskunfélegyházáról dízel vontatással folytatja útját Szeged-Rendező és Hódmezővásárhely állomásokon át a Makó melletti nyílt vonali rakodóig.

Ma éjszaka Szeged-Rendező és Rókus állomások között vágányzár volt, a tehervonat így a szokásostól eltérően csak 8 óra után indulhatott Hódmezővásárhelyről. A vonatot az egyszerűbb irányváltások és a nyílt vonali rakodás érdekében egy mozdony húzza, egy másik pedig tolja. Míg korábban mindkét mozdony egy-egy hattengelyes, román származású Sulzer volt, az egyik helyett most a Bobó Kft. zöldsége ugrott be.

© Balázs Zsolt

a Train Hungary magánvasút a borsodi Nyékládházáról szállít a Dél-Alföldre

© Barta Endre

Korábban mindkét mozdony egy-egy hattengelyes, román származású Sulzer volt

A Hódmezővásárhely - Makó vonalon tíz éve még közvetlen Budapest - Makó sebesvonat is közlekedett. Ezt később Szentesig visszavágták, majd 2009 végén a teljes személyforgalom megszűnt. A vonat menetideje a 34 kilométeres szakaszon 44 perc volt, amely az autóbusszal is sikerrel tudott volna versenyezni, hiszen egyébként Csongrád megye második és harmadik legnagyobb városáról van szó. A Hódmezővásárhely - Makó vonalon azért szüntették meg a személyforgalmat, hogy az M43-as autópálya építéséhez érkező anyagot a nyílt vonalon bárhol ki tudják rakni.

A jó állapotú pályán a nehéz tehervonat 60-as tempóban halad, Hódmezővásárhely és Makó-Újváros között a menetidő nagyjából fél óra. Mivel hátul most a korábbi Sulzer helyett csak a Bobó volt, az eddig elől lévő nagydízel Makó-Újvárosban átáll a vonat "Bobós" végére. Így mennek majd vissza a városszéli rakodóhelyre, ahol már várnak a markolók és a teherautók. A kirakodás 5-6 órát igényel, utána már nincs értelme visszatolni az állomásra, egyszerűen mennek tovább Hódmezővásárhelyre. Jelenleg napi egy tehervonat érkezik, de hamarosan duplázódik a mennyiség. Az egyik vonatot továbbra is a nyílt vonalon rakják ki, a másikat Földeák vagy Makó-Újváros állomáson fogják. Az autópálya elkészülte után valószínűleg nem lesz a vasútra semmi szükség.

© Kalamász Péter

a Hódmezővásárhely - Makó vonalon ezért szüntették meg a személyforgalmat

© Kalamász Péter

Az autópálya elkészülte után valószínűleg nem lesz a vasútra semmi szükség