Nógrádi nosztalgia

Kisterenye, 2012. augusztus 14-15. -- A Csörgős ingák hosszú ideig meghatározták a Hatvan - Somoskőújfalu vasútvonal mindennapjait. Helyüket néhány éve az orosz motorvonatok vették át, a klasszikus dízelgép azóta csak elvétve személyvonatozott a nógrádi fővonalon. Augusztus 12. és 17. között újra megjelentek a Csörgők, okát mégsem helyben, hanem Debrecen környékén kell keresnünk.

A Debrecen - Füzesabony vasútvonalon rendszerint debreceni járművek dolgoznak, egészen tavalyig MD-k is, mostanában orosz motorvonatok és a helyiek körében Pilsztiknek hívott Csörgők, vezérlőkocsis szerelvénnyel. Többnapos vágányzár esetén a vonal Debrecentől elvágott szakaszát Füzesabony felől szolgálják ki, a tiszafüredi Tisza-híd javítása idején, 2009 nyarán egy hónapon keresztül miskolci Szergejek személyvonatoztak. Idén is volt vágányzár, 2012. augusztus 12. és 17. között karbantartás miatt lezárták a Debrecen és Tócóvölgy közötti szakaszt, ahol vonatpótló busszal lehetett utazni.

A 2009-es Szergejes megoldás az Eger - Fehérgyarmat vonatok bevezetése miatt idén már nem működött, a szovjet erőgépek egri és füzesabonyi körüljárása behozhatatlan késéssel járt volna. A debreceni bázistól elzárt szakaszra most Hatvanból hoztak motorvonatokat, helyükre két Csörgős inga érkezett. A hatvani személyzetnek természetesen nem okozott problémát a Csörgős-vezérlőkocsis üzem, és az utasok sem tettek panaszt a "nosztalgiavonatra", bár egyikük szerint a gőzös volt az igazi...

© Garamvölgyi Ádám

meghatározták a Hatvan - Somoskőújfalu vasútvonal mindennapjait

© Balázs Zsolt

természetesen nem okozott problémát a Csörgős-vezérlőkocsis üzem

A hatvani fűtőháznál jelenleg több Csörgő is áll, ezek azonban letétesek, vagyis ideiglenesen kivonták őket a forgalomból. A mozdonyok a Budapest - Lajosmizse vonalról kerültek ide, ahol Budapest és Dabas között egészen augusztus 31-ig pályamunkák miatt vonatpótló buszok járnak. A somoskői vonalon a debreceni 418 188 (M41 2188) és 418 163 (M41 2163) pályaszámú gépek dolgoztak, előbbi a 130-as, utóbbi a 106-os vezérlőkocsival. Kedden és szerdán mindkét szerelvény dolgozott, a többi napokon csak az egyikük. Persze maradtak még Usgyik, a vonalon dolgozó többi szerelvényt belőlük állították ki, de ha jótékonyan figyelmen kívül hagyjuk őket, a somoskői vonal merő nosztalgia.

A hajdan volt "kék vonat", a hangulatos állomásépületek, a vasút fénykorát idéző alakjelzők és a gyönyörű természeti környezet látványa jót tesz a szívnek, de más okunk nincs a boldogságra. A MÁV első vasútvonala, az egykor volt Budapest - Hatvan - Losonc - Ruttka fővonalon megszűnt a nemzetközi személyszállítás, két éve már átszállással sem lehet Szlovákiába utazni. A pályafejlesztés elmaradt, és a pálya mellől is fokozatosan tűnnek el az egykor meghatározó építmények. Nagybátonyban néhány éve a szénszállító kötélpálya fogadóépületét tüntették el, Zagyvapálfalván pedig a Síküveggyár épületét bontják, és adják el az acélszerkezetét ócskavasnak.

© Garamvölgyi Ádám

más okunk nincs a boldogságra

© Balázs Zsolt

a pálya mellől is fokozatosan tűnnek el az egykor meghatározó építmények

A Salgótarján környéki nehézipar teljes leépülésével a teherforgalom is erősen visszaesett, üresen állnak az egykor forgalmas állomások, Nagybátony, Kisterenye vagy Pásztó. Ijesztő képet mutat a vágányokat borító elsárgult gaztenger, ami jó esetben csak a nemrég elvégzett gyomirtás eredménye, és rövid időn belül eltűnik. Átlagos napokon egyetlen tehervonat közlekedik. Kedden egy Újromán jött fel Hatvanból gépmenetben, és feladat híján sokáig Salgótarján Külsőn várakozott. Utána négy, ócskavassal rakott kocsiért bement az acélgyárba, majd felvette a Külsőn megrakott fás kocsikat, és visszaindult Hatvanba.

A szerdai tehervonat már szinte a régi időket idézte, amikor még a salgótarjáni tartalék szerepét is egy Szergej játszotta. A Szlovákia felől belépő, szárított fenyő fűrészárut szállító kocsikat Fülek felől most is legalább két mozdony hozta fel a somoskőújfalusi határállomásra. Mivel a pálya onnan szinte végig lejt, a Szergejnek már nem volt nehéz dolga, a pásztói előjelző mellett is könnyedén halad el. A Csörgőknek is volt még néhány szép napuk a vonalon, majd szombaton minden visszazökkent a régi kerékvágásba.

© Garamvölgyi Ádám

a vágányokat borító elsárgult gaztenger, a nemrég elvégzett gyomirtás eredménye

© Garamvölgyi Ádám

Szlovákia felől belépő, szárított fenyő fűrészárut szállító kocsikkal

© Garamvölgyi Ádám

volt még néhány szép napuk a vonalon,

© Garamvölgyi Ádám

majd szombaton minden visszazökkent a régi kerékvágásba.