Rakodás a Szalajkában

Szilvásvárad, 1999. augusztus 5-6. -- Az Eger - Putnok vasúton rendszeres a teherforgalom. A Mónosbélen rakodó egercsehi bánya 1990-ben bezárt, a királdi szénbánya a végnapjait éli, de a bélapátfalvi cementgyár és a szilvásváradi erdészet még rendszeres vasúti fuvaroztatók. A nehéz cementszállító vonatok számára a pályát 1982-ben Bélapátfalváig megerősítették, de innen a teherkocsikat továbbra is csak a könnyebb, M47 1000 sorozatú mozdonyok húzhatják.

Gyakran előfordul, hogy a cementes vonatok élén két Szergej is dolgozik, mert bár a rakott vonatok szinte végig lejtős pályán gurulhatnak, az egri vár mögé kell a vonóerő. Látogatásunk első napján csak Bélapátfalváig volt teherforgalom, a cementért most egyedül M62 205 érkezett Eger-Rendező felől. A bélapátfalvi indulást követően még Mónosbélen is vettek fel néhány pőrekocsit. Sajnos a nagy forgalom már a múlté, a kis szarvaskői állomáson is megszűnt a forgalmi szolgálat, ezért a hosszú tehervonat megállás nélkül haladt át. A tehervonatot a párhuzamos 25-ös főúton követtük, így sikerült róla több képet is készíteni.

© Lehóczki Gábor

a cementszállító vonatok számára a pályát 1982-ben megerősítették

© Lehóczki Gábor

a cementgyár és az erdészet rendszeres vasúti fuvaroztatók

© Lehóczki Gábor

a hosszú tehervonat megállás nélkül haladt át

© Lehóczki Gábor

a vonat Almárnál ér ki a bükki rengetegből

Érdekes, hogy a királdi szenet annak idején nem Ózd vagy Miskolc, hanem Eger-Rendező felé szállították. A rakott vonathoz rendszerint két Dácsiára volt szükség, a mozdonyvezetők jókedvű beszámolói szerint a Sáta feletti szűk ívekben még a saját vonatuk zártárcsáját is megnézhették. Ez sajnos néhány éve már történelem, Bélapátfalva felett csak a szilvásváradi erdészet rendel teherkocsikat.

A rakodás nem az állomáson, hanem az erdészet rakodóvágányán történik, közvetlenül a Szalajka-völgyi kisvasút végállomásán. A fatelepi vontatóvágány a "fővonal" Szalajka völgyi megállóhelye és Szilvásvárad állomás között ágazik ki a nyílt vonalból. Az erdészeti rakodó közvetlenül a kisvasút végállomása mellett található. Ez utóbbi a turistaforgalom számára nélkülözhetetlen, de a teherszállítás már rég megszűnt. A hatalmas bükki rengetegből teherautón hozzák le a fát. A rakott kocsikért ma az Eger-felnémeti tartalék, M47 1033 érkezett. Rövid tolatás után átállt a vonat másik végére, majd tolva indult az iparvágányról. Szilvásvárad állomásra már nem mennek be, a nyílt vonali kiágazás után rögtön indulnak le Bélapátfalvára, majd az előfogatoló Szergejjel Eger-Rendezőbe.

© Lehóczki Gábor

Bélapátfalva felett csak a szilvásváradi erdészet rendel

© Lehóczki Gábor

a hatalmas bükki rengetegből teherautón hozzák le

© Lehóczki Gábor

Szilvásvárad állomásra már nem mennek be

© Lehóczki Gábor

előfogattal a szarvaskői alagútnál