Résen volt a motorvonat

Pilisvörösvár - Piliscsaba, 2016. augusztus 30. – A Budapest – Esztergom vasútvonal történetében először érkezett egy villamos motorvonat Budapestről Piliscsabára. Persze a villamos felsővezeték még nem épült meg, a FLIRT is dízel előfogattal érkezett, de nem is a felsővezetéket tesztelték. A próbavonat célja az volt, hogy megmérjék a peronok és a villamosítást követően ide kerülő FLIRT-ök ajtói közötti távolságot. Ez ugyanis a három, ívben fekvő megállóhelyen, Vörösvárbányán, Szabadságligeten és Klotildligeten sok utas számára megnehezíti a felszállást.

© Zentai László

A próbavonat áthalad Óbuda állomáson

© Barta Endre

Megállás az ívben fekvő Vörösvárbányán, a pályában a kis sugarú ívekhez ajánlott Y-acélaljak

© Barta Endre

A felsővezeték nélküli pályán szokatlan látvány a villamos motorvonat

© Bedenek József

Pilisvörösvár környékén maradtak a régi ívsugarak

Az esztergomi vonalon, különösen Pilisvörösvár környékén a domborzati viszonyok és a sűrű beépítettség miatt a pálya szinte végig íves vonalvezetésű, egyenes szakasza alig van. Az újabb településrészek jobb megközelítése érdekében új megállóhelyek épültek, a régóta üzemelő Klotildliget mellé a 2001-ben megnyitott Szabadságliget, majd a 2015-ös Vörösvárbánya, de a peronokat kényszerből csak ívben, ráadásul az ív külső oldalán lehetett elhelyezni. Ezzel eleinte csak az volt a baj, hogy a mozdonyról nem látszik a szerelvény vége, de ha a jegyvizsgáló egy kicsit távolabb lép, akkor ellenőrizheti a felszállás befejezését. Több gondot okoz az ívben megálló jármű széle és a peron közötti rés, amely az akadálymentességhez szokott utasok számára nem csak kényelmetlen, hanem balesetveszélyes is.

Az akadálymentesített, sínkorona (sk) felett 55 cm magasságú peronok oldaltávolsága a járműtől kb. 10 cm. Itt egy kisebb kerék már könnyen elakad, de a beeséstől még nem kell félni. Ívben azonban a jármű oldalirányban is elmozdul, ezért a számukra szabadon tartandó teret, vagyis az űrszelvényt bővíteni kell. Az ívpótlék mértéke az itteni, 255 méter sugarú ívek esetén mindkét oldalra 160-160 mm. Ez az oldaltávolság teszi lehetővé, hogy az ívben haladó jármű ne ütközzön a belső íven lévő peron széléhez, de eközben a távolság a külső íven lévő perontól tovább növekszik. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a túlemelt pályán a jármű befelé dől, akkor a külső íven lévő perontól mért távolsága a 35 cm-t is elérheti. Ide már könnyű beesni, és persze akadálymentességről sem beszélhetünk. Éppen ezért az érintett három megállóhelyen 55 cm magas peron helyett csak hagyományos, 30 cm magas épült, a rést pedig a motorvonat kiengedett alsó lépcsőjével hidalják át. Az utasok figyelmét erre a megállóhely bemondásával együtt három nyelven hívják fel.

© Balázs Zsolt

Az őrhegyi forgalmi kitérő után következik a piliscsabai alagút

© Balázs Zsolt

Érkezés után a piliscsabai állomáson

© Balázs Zsolt

Egyszeri alkalom, villamos és dízel motorvonatok találkozása Piliscsabán

A villamosítást követően a Desiro motorkocsik helyett a Stadler villamos FLIRT-jei állnak üzembe. A különböző típusú járművek ajtói is eltérő elrendezésűek. A Desiro mindkét ikerkocsiján az ajtók nagyjából a forgóvázak között, középen vannak, a FLIRT esetében, különösen a két középső kocsinál az ajtók közelebb a forgóvázhoz. A peron megemelésével hiába kerülne a jármű padlójával azonos szintre, a rés közöttük megmarad, miközben a jármű kiengedett alsó lépcsője mindkettő alá kerül. A mérések szerint a rés a FLIRT-ek ajtói előtt némileg csökken, de mivel az ívek sugara nem változhat, jelentősebb javulás sem várható.

A három érintett, ívben fekvő megállóhelyen tehát semmi értelme a peronok megemelésének, a járatokat üzemeltető MÁV-START is inkább valamilyen jármű-oldali megoldásban gondolkodik. A motorvonatok szoftverének a módosításával elérhető, hogy az alsó lépcsők a három megállóhelyen automatikusan lenyíljanak, és a járműveken is vannak olyan, vonatszemélyzet által működtetett rámpák, amelyeken a kerekes székesek felszállhatnak. Ez persze azt jelenti, hogy ezek a megállóhelyek sosem lesznek teljesen akadálymentesek, de innen nincsenek messze az állomások, ahol az esélyek mindenki számára egyenlők.

© Zentai László

Visszafelé is történtek mérések, a bal vágány melletti peronoknál

© Balázs Zsolt

Pilisvörösvár, ahol az esélyek mindenki számára egyenlők

© Bedenek József

Solymár után már a sínek is kiegyenesednek