Tikkadt szöcskenyájak

Kunszentmiklós-Tass, 2013. június 21. -- Sokan várták már, és most tessék, itt a kánikula. Mintha csak a kelebiai vonal mai napjáról írta volna Arany János közismert sorait: "Ég a napmelegtől a kopár szík sarja, tikkadt szöcskenyájak legelésznek rajta." A nap valóban éget, a kiskunsági pusztában áll a levegő, közben a Szöcskék eddig soha nem látott számban lepik el a vidéket.

© Barta Endre

a nap éget, a kiskunsági pusztában áll a levegő

A Szöcske becenevű villamos mozdonyokkal főleg pályaudvarokon tolatnak, néha elhúznak egy-egy könnyebb tehervonatot, de személyvonatokra szökőévente osztják be őket. Nem is erre készültek, legnagyobb sebességük 80 km/óra, és persze fűteni sem tudják a kocsikat. Most mégis elővárosi személy, sőt, sebesvonatokat húznak az ország legszerencsétlenebb sorsú fővonalán, a kelebiain. Fűteniük nem kellett, száguldozniuk nem lehetett.

A "szokatlanul" nagy meleg miatt június 20-tól Soroksár és Kunszentmiklós-Tass között 40, Kunszentmiklós-Tass és Kelebia között 60 km/órás sebességkorlátozást vezettek be. A korlátozás a reggeli és az éjszakai forgalmat nem érinti, a vonatoknak csak 11 és 20 óra között kell "lábujjhegyen" közlekedniük. Mindezt azért, mert az egyébként elővárosi és nemzetközi személy- és teherforgalommal járt fővonalon hiányoznak, vagy olyan lazák a sínleerősítések, hogy az 50-60 fokra felforrósodó síneket már nem tudnák biztosan a helyükön tartani.

© Barta Endre

szökőévente osztják be őket, nem is erre készültek

© Balázs Zsolt

Fűteniük nem kellett, száguldozniuk nem lehetett

A sebességkorlátozás miatt persze az összes vonat késett. A mai rekorder a mindenféle (pl. Moszkva - Bar) közvetlen kocsit továbbító Avala expressz volt, 131 perc késéssel érkezett Kunszentmiklósra. A Budapesttől 60 kilométerre fekvő elővárosi végállomásra az elővárosi vonatok is 40-50 perc késéssel futottak be. A MÁV-Start próbált a helyzetre felkészülni. Kunszentmiklós-Tasson egész nap áll egy tartalék szerelvény, amelyet akkor indítanak el Budapest felé, ha az érkezőből visszaforduló szerelvény túl sokat késne.

A MÁV-Start legérdekesebb húzása mégis az volt, hogy a korlátozással érintett vonatok jó részét a szokásos Szilik helyett olcsóbb üzemű Szöcskékkel indította. A nap első "szöcskés" vonata a 792-es sebesvonat volt Budapestről Kelebiára. Furcsa látvány a tolatómozdonnyal útnak induló "országos vonat", de az ismert körülmények miatt ez most egyáltalán nem számít. Kora délután a Szöcskék az elővárosi vonatokon is megjelentek. A mai napon a 3724-es vonatot a viharvert 003-as, a következő 3734-est a sokkal jobb állapotú 054-es húzta. Érdekes lehetett, amikor Kunszentmiklós-Tass állomásra beérkezett a harmadik, azonos összeállítású Szöcskés vonat, a 793-as sebes a 007-es "ügynökkel" Kelebiáról.

Az egyik mozdonyvezető szerint július 1-jétől a fűtőház csak olyan mozdonyt adhat ki, amelyen a klíma vagy a ventillátor működőképes. Talán mondani sem kell, hogy közeli dátum ellenére a MÁV-Trakció hogyan áll a feladattal. Mozdonyhiány esetén a Szöcskék tartósan megjelenhetnek a mostanihoz hasonló vonatok élén - kisebb átalakítással a kocsik fűtése is megoldható.

© Barta Endre

az elővárosi vonatok is 40-50 perc késéssel futottak be

© Barta Endre

"országos vonat" tolatómozdonnyal