Tízeske újraindult

Budapest-Keleti, 2004. december 12. -- A Nohab GM Alapítvány tagjai és támogatói szombatonként találkoznak a Keleti pályaudvar volt fűtőházánál. Itt tárolják Tízeskét, vagyis a MÁV-tól hosszas küzdelem után megszerzett M61 010 pályaszámú mozdonyt. A mai szombat egy kicsit más, mint a többi. Most ugyanis arra készülnek, hogy a mozdony motorját újra beindítsák. Hosszú évek óta először.

© Barta Endre

egy kicsit más, mint a többi

A motor újraindításához több lényeges javításra volt szükség. 2003 szeptemberében tíz új akkumulátort vásároltak, amelyeket a zalaegerszegi Akksi Kft. kedvezményes áron bocsátott a Nohabosok rendelkezésére. Beszerezték a négy sérült henger javításához szükséges alkatrészeket, melyek egy részét a GM-EMD egyik európai forgalmazója, a skóciai Turner Diesel ingyenesen adta át. Augusztusban befejeződött a négy sérült henger javítása. A motor beindítása a kenőolaj cseréje után lehetséges, amely az Alapítvány számára ismét több százezer Ft nagyságrendű kiadást jelentett.

2004 júniusában a négy, korábban is hibásnak ítélt hengeren elvégzett javítások után a motort próbaképpen feltöltötték vízzel. Ekkor újabb meghibásodást észleltek az egyik hűtővíz-szivattyúban, melynek javítása időközben megtörtént. Újbóli feltöltés után a 12-es hengerben találtak vízszivárgást. A hengerfej vizsgálata nem mutatott ki repedést, a bontás után azonban a hengerperselyen törött dugattyúgyűrű okozta sérülések voltak láthatók. A sérült hengerperselyt és a gyűrűket, melyek törése csak a henger megbontása után vált láthatóvá, kicserélték. Forrás: www.nohab.hu

Az elmúlt évek erőfeszítéseihez képest igazán nem nagy dolog, legfeljebb egy kis érdekesség, ahogy a mozdonyt a csarnok elé állították. A motort nem akarták odabent elindítani, külön fűtőházi tolató viszont nem állt rendelkezésére. Egy éppen ráérő mozdonyvezető sietett a Nohabosok segítségére, aki a Gorillája elé közdarabként felvett egy Taurust. Csak így érhették el a csarnokban álló Tízeskét. Ezek után azt is mondhatnánk, hogy a Nohab mellett a szlovák vasút csúcsragadozója szimpla fűtőházi tartalék, a Taurus pedig még ennyit sem ér. A csarnok előtt a Nohab aztán megmutatta, miért is örvend ekkora megbecsülésnek - a több éven keresztül álló motor elsőre, a képen látható fehér füsttel elindult. Indítás után mozogtak vele néhány métert, majd visszaálltak a csarnokba. Sok munkát el kell még rajta végezni, hogy újra vonatot húzhasson, de az eddigi eredmények biztatók.

© Barta Endre

szimpla fűtőházi tartalék, a Taurus pedig még ennyit sem ér

© Barta Endre

elsőre, a képen látható fehér füsttel

Témakör: