Útra kelt az Albatrosz

Aranyosmarót (Szlovákia), 2012. április 28. -- Szlovákia legszebb tájaira indult a pozsonyi Albatros Klub különvonata, élén a szlovák vasút legnagyobb gőzösével, a 498.104-es Albatrosszal. A négynapos utat a feketebalogi kisvasút 1992-es újbóli megnyitásának huszadik évfordulója alkalmából szervezték. Az eredeti útvonal Privigyén és Nyitrabányán keresztül vezetett, de a nyitrabányai völgyhíd híd rossz állapota miatt módosították. Az új útvonal kevésbé látványos, ám annál érdekesebb.

A különvonat szombat reggel, nem sokkal fél nyolc előtt indult a pozsonyi főpályaudvarról. A szerelvény két ülőhelyes, egy étkező és egy szalonkocsiból állt, a gőzmozdony karbantartó személyzete egy régi postakocsiból átalakított üzemi kocsiban foglalt helyet. A költségeket, de persze közben a látványosságot is növeli, hogy Szlovákiában a gőzmozdonyos meneteket egy tűzoltóvonat követi, amelynek mozdonyát szintén a pozsonyi Albatros Klub adta. A nosztalgia festésű T478.1201-es Bardotka mögött egy üzemi kocsi, egy tartálykocsi és a gőzös szenét szállító nyitott teherkocsi közlekedett.

© Juraj Streber

a karbantartó személyzet egy régi postakocsiból átalakított üzemi kocsiban

Az úticél Hronec (Kisgaram) állomás a Garam völgyében, a feketebalogi kisvasút szomszédságában. Az utazás nem volt olcsó, így az utasok nagy részét valószínűleg nyugati vasútbarátok adták. Pozsony és Hronec között egy jegy odafelé 60, visszafelé 40 Euróba került. Az esemény plakátja szerint az utasokat a hosszú hétvégén gazdag program várja. Vasárnap a Singrovka becenevű 820-as motorkocsival szerveznek fotóvonatozást az egykor fogaskerekű üzemű Breznó - Tiszolc vasútvonalra, hétfőn pedig a feketebalogi kisvasúton lesz gőzmozdonyos nosztalgiautazás.

Magas völgyhidaival és hosszú alagútjával az utazás leglátványosabb része lehetett volna a Nyitrabánya (Handlová) - Felsőstubnya (Horná Štubňa) szakasz. Itt azonban az egyik völgyhíd rossz állapota miatt nem engedték a gőzöst áthaladni, a vonat végül a Sarlókajsza (Lužianky) - Aranyosmarót (Zlaté Moravce) - Garamkovácsi (Kozárovce) - Garamberzence (Hronská Dúbrava) útvonalon érte el Felsőstubnyát. A Sarlókajsza - Garamkovácsi szakasz szelíd dombvidéken vezet, és azért különleges, mert a vonalon 2002-ben leállították a személyvonatokat, de a kedvező pályahasználati díjak miatt nehéz tehervonatok is alternatív útvonalként használták. A pályát több helyen elmosta az eső, másfél évig szünetelt a forgalom, és éppen idén év elején nyitották meg újra.

© Juraj Streber

a Sarlókajsza - Garamkovácsi szakasz szelíd dombvidéken vezet

© Juraj Streber

másfél évig szünetelt a forgalom, éppen idén év elején nyitották meg újra

© Juraj Streber

 Szlovákiában a gőzmozdonyos meneteket egy tűzoltóvonat követi

Az Albatrosz Garamkovácsi állomáson rátért a Garam-völgyi fővonalra, és bár a kisgarami végállomást rövidebb úton is elérhette volna, a turisták kedvéért visszafordult a hegyek közé. Ha valaki éppen ráér, kedden, vagyis május 1-jén visszafelé ugyanezen az útvonalon fotózhatja az Albatrost, de 2012.  május 11-12-n a Dunakanyarban vagy Budapesten is láthatja.

Témakör: