Szilveszteri hangulatban

Zombor (Vajdaság), 2012. november 23. -- Az egykor fontos csomópont ma már csak három irányba indítja vonatait, de a járművek kritikus állapota miatt ez sem mindig sikerül. Utazás előtt érdeklődjünk az állomáson!

"A 10:37-es vonat Verbászra? Az ma nem közlekedik. Szerintem ma már egyáltalán nem megy vonat Verbász felé. ... Újvidékre? Igen, de az egy kis késéssel indul." A vajdasági mellékvonalak menetrendje csupán tájékoztató jellegű, az aktuális helyzetről mindenki az állomáson érdeklődik. Vonatozni errefelé nem mindennapi élmény. Nem mindennapi, de ezt inkább úgy kell érteni, hogy a vasúti közlekedés a napi bejárásre teljesen alkalmatlan, az iskola- vagy a munkakezdéshez a menetrend egyáltalán nem igazodik. Ennél is rosszabb, hogy a járművek siralmas állapota miatt a járatok komoly késéssel közlekednek, vagy aznap egyszerűen el sem indulnak.

Nyugat-Bácska székhelye Zombor, közel ötvenezres város hivatalokkal, iskolákkal, ipari üzemekkel. Egykor hét irányba indultak innen vonatok, ma már csak három működik: Szabadka, Verbász és gombosi irányváltással Újvidék felé. A Szabadka - Zombor - Gombos szakasz az egykori Alföld-Fiumei vasút része, a Nagyszalonta - Békéscsaba - Szeged - Szabadka fővonal folytatása. A mellékvonalak közül egyedül Verbász felé van forgalom - Baja, Bácsalmás, Apatin és Hódság felé a vasút romokban áll. Az egykor hatalmas csomópontot kiszolgáló körfűtőház egy részén még a tető is hiányzik, vágányain egy működésképtelen mozdony és klasszikus, röfögő hangú sinobuszok osztoznak. A még üzemben lévő 712-es iker motorkocsiknak külön csarnokuk van. A bázis feladata ma már mindössze annyi, hogy a verbászi és az újvidéki vonalra három szerelvényt üzemben tartson. Ennyi kell ugyanis a menetrendhez: két dolgozó és egy tartalék. De ma is csak egyet tudtak kiadni, a másik lerobbanva a fűtőháznál vesztegel.

© Bodnár Ernő

"A 10:37-es vonat Verbászra? Az ma nem közlekedik."

© Bodnár Ernő

 a tető is hiányzik, vágányain egy működésképtelen mozdony és sinobuszok

A zombori fűtőház a látszat ellenére vendégszerető hely. Az irodaépületben kellemes meleg fogad, a betérő idegent hellyel és kávéval kínálják. "Vasutasok vagyunk, Budapestről." A mosoly csak akkor tűnik el az arcokról, amikor a fotózás felől érdeklődünk. Ahhoz ugyanis engedély kell. Belgrádból. Jöttek már németek, mind engedéllyel. Anélkül nem szabad fotózni, még a peronon, de a nyílt vonalon sem. A magyar nemzetiségű főnök hangjából féltő aggodalom érződik: "Ne fotózzatok, rendőrt fognak hívni." Komolyan vesszük, komolyan kell vennünk, idegen vasút, idegen szabályok. A gépek felhajtott LCD-vel, nyakban lógva kattognak, tetőre, toronyba nem mászunk. A vasúti fotózás tilalmát egy következő beszélgetőtársunk is megerősíti, de szerinte csak akkor hívnak rendőrt a vasutasok, ha a fotós éppen zavarja őket.

A vasútállomásra a város felől egy macskaköves bekötőút vezet. Az épület falán az érkezőt rögtön egy klasszikus tábla fogadja, a fotózás "onnan" már tilos, de "innen" még szabad. A vasutasok témát is adnak hozzá, a viharvert állapota ellenére is impozáns víztorony előtt gőzmozdony pózol. Fotózzák is, állítólag még esküvői képek is szoktak itt készülni. A tujákkal körbenőtt, kopottas gőzös nem túl romantikus látvány, de ha a menyasszony ezt nem bánja, akkor talán később is megérti férje hóbortjait. A fotózást tiltó tábla mellett, a bejárat üvegajtaján gyászjelentések sorakoznak. Szegény Oto Štajnbah 50 évesen lépett át egy könnyebb világba, temetése november 8-án volt a szomszédos Csonoplyán. Felette utcai harcosok viadalát hirdető plakát, kedvességet sugárzó tekintetek, mindent a közönségért. 

© Bodnár Ernő

nem túl romantikus látvány, de ha a menyasszony ezt nem bánja

© Bodnár Ernő

szegény Oto Štajnbah

És szegény utasok, akik csak azért járnak vonattal, mert olcsóbb minden másnál. Zombor és Újvidék között egy teljes árú vonatjegy mindössze 385 dínár (vagyis alig ezer forint), míg az autóbuszért szintén egy ezrest kérnek, de már dínárban. Ha nem lenne ekkora árkülönbség, akkor vasúton nem utazna senki. A járművek siralmas állapota miatt a menetrendet nem az utazási igényekhez szabták, a fő szempont az volt, hogy azt minimális számú szerelvénnyel le tudják bonyolítani. Zomborról Szabadkára a menetrendben öt, Verbászra négy, Gombos felé hat vonatpár szerepel. A hat gombosi vonatból kettő Hódságon át Újvidékig, kettő csak Hódságig közlekedik.

A szabadkai vonalra a járműveket a szabadkai fűtőház adja, a verbászi és a gombosi vonalon zombori motorvonatok járnak. A menetrendhez háromra lenne szükség, de ma is mindössze egyet tudtak kiadni - éppen a verbászi vonalon tart "hazafelé". A 712-es Macosák vergődése egészen addig folytatódik, míg Zomborra is meg nem érkeznek az új orosz motorvonatok. "Nemacski motora, klimatizacija..." Nagyon várják már itt azokat az Usgyikat. A vonatok nagy részét ma is lemondták, de az újvidéki vonat fontos, annak mennie kell. A peronon gyűlnek az utasok, izgága de szimpatikus cigány család, aktuális jó nő világoskék cicanadrágban és az ilyenkor szokásos arcok: egyszerű falusi emberek, koleszből hazatérő diákok.

© Bodnár Ernő

az újvidéki vonat fontos, annak mennie kell

A motorvonat megérkezik a zombori állomásra, de rögtön ki is áll tankolni a fűtőházhoz. Végül negyven perc késéssel indul, de a kalauz optimista: "Jó a pálya, jó a jármű..." Az állomásról még lassan haladnak ki, de aztán rákapcsolnak, a vonat 80-nal száguld a fővonalon. Az első nagyobb állomás Gombos, az egykori vasúti gőzkompjáról híres, magyarok lakta község. A vasúti komp persze már régen megszűnt, helyette egy hosszú vasúti híd vezet át a Dunán Horvátország felé. Nemzetközi személyforgalom itt a polgárháború óta nincs, a hídon kizárólag teherforgalom bonyolódik.

A személyvonat gombosi irányváltás után indul tovább Újvidékre. Nincs előtte több akadály, sorra tekerik le a sorompókat, a házak közé bújt kisgombosi megállóhelynél rögtön kettő is van. A vasutat forgalmas utak is keresztezik biztosítás nélkül, a vonat itt hosszú kürtszóval hívja fel magára a figyelmet. Hangja teljesen olyan, mint egy szilveszteri papírtrombitáé. A mozdonyvezetőnek Hódság után tűnik fel, hogy követik, de egyáltalán nem látszik haragosnak. A szilveszteri hangulatban a következő kürtszó már nekünk szól, hozzá széles mosoly és integetés jár. "Viszlát, gyertek el hozzánk máskor is!"

© Bodnár Ernő

hangja teljesen olyan, mint egy szilveszteri papírtrombitáé

© Bodnár Ernő

Viszlát, gyertek el hozzánk máskor is!

Itt járunk: 
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő
© Bodnár Ernő